Magazyn dla rodziców i dzieci.

 

Nietrafiony zakup, czyli… kiedy mamy prawo do zwrotu?

0
  20/03/2017  |   Kategoria  Inspiracje
zakupy-w-royal-collection




Konsument to każda osoba fizyczna, która dokonuje np. zakupu niezwiązanego z jej działalnością zawodową lub gospodarczą. Każdy z nas bywa więc konsumentem – kupujemy produkty spożywcze, sprzęty elektroniczne, ubrania i buty, zabawki dla dzieci… Nie każdy jednak ma świadomość, że konsumentem uznawany jest za słabszego uczestnika rynku, bo to przedsiębiorca ma większą wiedzę o oferowanych przez siebie towarach bądź usługach. Właśnie dlatego prawo konsumenta jest chronione szeregiem ustaw i rozporządzeń Rady Ministrów. Oto najważniejsze informacje dotyczące naszego prawa do zwrotu.

Prawa konsumenta a zwrot towaru

Prawa konsumentów dotyczące zwrotu towarów różnią się znacząco w zależności od tego, czy robimy zakupy w tradycyjnym, stacjonarnym sklepie, czy też w e-sklepie (sklepie internetowym).

W tradycyjnych placówkach handlowych to przedsiębiorca ustala reguły dotyczące przyjmowania bądź nieprzyjmowania zwrotów towaru. Jeżeli więc wewnętrzny regulamin firmy nie dopuszcza możliwości zwrotu lub wymiany towaru pełnowartościowego – konsument nie może ani oddać, ani wymienić zakupionej rzeczy. Zdecydowana większość firm umożliwia jednak swoim klientom zrobienie przemyślanych zakupów, a co za tym idzie – umożliwia wymiany i przyjmuje zwroty towarów pełnowartościowych, najczęściej w terminie od 7 do 14, a nawet 30 dni. Musimy jednak pamiętać, że sprzedawca nie ma obowiązku oddawać nam gotówki (lub dokonywać zwrotu na konto, jeśli płaciliśmy za zakupy kartą) – może zaproponować nam np. bon lub talon o wartości naszych zakupów, do zrealizowania w sklepie w określonym czasie.

Robiąc zakupy w sklepach internetowych mamy prawo do zwrotu zakupionych towarów. Prawo konsumenta do zwrotu towaru określa w tym wypadku, że klient może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od odebrania towaru (oczywiście poza wyjątkami, gdy np. kupujemy grę komputerową lub płytę z muzyką i zerwiemy z nich oryginalne opakowanie). Konsument nie ma obowiązku podawania przyczyny swojej decyzji.

Więcej aktualnych informacji w temacie: prawo konsumenta, zwrot towaru – znajdziemy m.in. na stronie:
https://www.vivus.pl/moje-finanse/najnowsze-porady/prawo-konsumenta-do-zwrotu-towaru-jak-to-dziala/.

pakowanie-przedmiotow-gootwych-na-zwrot-towaru-do-sklepu

W obydwu przypadkach – zarówno zakupów robionych w tradycyjnym sklepie, jak i w sklepie internetowym obowiązują te same zasady dotyczące reklamacji. Jeżeli w ciągu pierwszego roku użytkowania towaru ujawni się jakaś jego wada – przyjmuje się, że jest to tzw. wada ukryta, czyli towar był wadliwy w momencie odebrania go przez konsumenta. Przysługuje nam wówczas prawo reklamacji z tytułu rękojmi (na zgłoszenie reklamacji mamy rok od momentu zauważenia wady).

Najważniejsze terminy

Wszystkie czynności, które opisane są w prawach konsumenta, powinny zadziać się w określonym czasie. Wewnętrzne regulaminy różnego rodzaju przedsiębiorców mogą proponować własne rozwiązania, pod warunkiem jednak, że są korzystniejsze dla klienta (żaden wewnętrzny przepis nie może np. skrócić ustawowego czasu na zwrot – może go jedynie wydłużyć). Oto najważniejsze terminy związane ze zwrotem, reklamacją i rękojmią:

  • 14 dni – tyle ma konsument na odstąpienie od umowy (prawo konsumenta do zwrotu), która została zawarta na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa (dotyczy to m.in. zakupów dokonywanych przez Internet);
  • 12 miesięcy – to okres szczególnej ochrony towaru zakupionego przez konsumenta (liczy się od momentu wydania towaru konsumentowi), jeżeli w ciągu tego roku ujawni się jakaś wada towaru, przyjmuje się, że istniała ona już w chwili jego wydania, czyli odpowiedzialność za nią leży po stronie przedsiębiorcy;
  • 12 miesięcy – tyle maksymalnie czasu ma konsument od momentu zauważenia wady na zgłoszenie przedsiębiorcy reklamacji z tytułu rękojmi i określenie swoich żądań;
  • 14 dni – tyle ma przedsiębiorca na poinformowanie klienta o rozstrzygnięciu reklamacji złożonej z tytułu rękojmi;
  • 30 dni – tyle ma przedsiębiorca na wydanie towaru konsumentowi, inny termin wydania towaru może być zawarty w umowie między przedsiębiorcą a konsumentem;
  • 24 miesiące – to okres trwania odpowiedzialności przedsiębiorcy z tytułu rękojmi (liczy się od momentu wydania towaru konsumentowi).

0 komentarzy



Skomentuj


Odpowiedz


(wymagane)