Jak kupować wózek dla dziecka?

6
1241

 

Jak kupować wózek dla dziecka?

Spacerówka, wózek głęboki czy może hybryda? Wybór nie jest prosty. Idealny wózek powinien spełniać potrzeby Twoje i Twojego dziecka. Czy wiesz, jak powinien wyglądać wózek terenowy a jak wózek dla rodzica-sportowca?

  • Kilka pytań, zanim kupisz
  • Rodzaje
  • Stelaż
  • Gondola i siedzisko
  • Koła
  • Zawieszenie
  • Waga
  • Producenci
  • Podsumowanie

 

Kilka pytań, zanim kupisz

Wózek to obowiązkowy zakup każdego świeżo upieczonego rodzica. Przed przeczytaniem poradnika, odpowiedz sobie na kilka pytań

 

  • Mieszkasz w mieście czy na wsi?
  • Uprawiasz sport i zastanawiasz się, czy istnieje wózek przystosowany do Twojego stylu życia?
  • Chcesz wiedzieć, czy w jednym wózku możesz wozić więcej niż jedno dziecko?
  • Zastanawiasz się, jak dobrać wózek do pory roku?

 

 

Rodzaje

Wózki dzielą się na 3 główne typy:

  • wózki głębokie
  • spacerówki
  • wózki uniwersalne (hybrydy)

 

Wózek głęboki

To najczęściej nabytek na pierwsze 6 – 8 miesięcy życia dziecka. Wózek głęboki zazwyczaj jest cięższy od innych rodzajów wózków. Związane jest to z jego główną funkcją, którą jest wożenie dziecka w pozycji leżącej. Z tego względu wózki tego typu charakteryzują się dużymi kołami i pokaźnych rozmiarów stelażem. Główną częścią jest gondola, w której leży niemowlę. W starszych modelach (oraz bardzo popularnych obecnie modelach retro, np.Jarfex Irys) problematyczny jest transport samochodem – z racji wymiarów, bagażnik musi być odpowiednio duży.

Spacerówka

W zależności od wybranego modelu – może służyć od kilku miesięcy do nawet kilku lat. Wielu rodziców kupuje przynajmniej 2 spacerówki – większą i mniejszą. Większa to typowy wózek, w którym dziecko może siedzieć. Mniejsza – to jego „odchudzona” i składana wersja, tzw. parasolka. Przydaje się wówczas, kiedy dziecko jest na tyle duże, że samo chodzić, ale czasami nogi odmawiają mu posłuszeństwa. Takie sytuacje zdarzają się np. na dłuższym spacerze.

Wózek uniwersalny

Ponieważ zakup wózka wiąże się z kosztami (od kilkuset do kilku tysięcy złotych), większość rodziców inwestuje w tzw. hybrydy. Wózki uniwersalne łączą w sobie funkcję spacerówki i wózka głębokiego. Pojazdy tego rodzaju noszą nazwę „2 w 1” lub „3 w 1” – które dodatkowo posiadają możliwość zamontowania na stelażu fotelika samochodowego.

Modele o średniej wadze 13 – 15 kg pozwalają na samodzielne wniesienie wózka do mieszkania. Jednak stwierdzenie, że bez wysiłku można znosić je z czwartego piętra jest nadużyciem.

Hybrydy posiadają duże koła, mocną ramę oraz szereg dodatków pozwalających na zmianę wózka głębokiego w spacerówkę. W zależności od modelu – wersja głęboka może posiadać nosidełko, tzw. szufladę powalającą na szczelne okrycie gondoli oraz fotelik.

Zalety wózków tego typu to m.in. duża stabilność, bezpieczeństwo i łatwość prowadzenia. Wadą jest to, że – wraz ze wzrostem wagi dziecka – wózek staje się coraz cięższy. Dlatego część rodziców decyduje się na zakup lekkiej parasolki.

Jaki typ wózka wybrać?

Wybierając wózek musisz również rozważyć, jakiego typu ma być pierwszy pojazd Twojego dziecka. Możesz zdecydować się na wózek głęboki lub spacerówkę, ale również na modele uniwersalne (tzw. hybrydy) oraz montowane na stelażu.
Modele uniwersalne zazwyczaj są ciężkie, i – jeśli dodasz do tego wagę dziecka – okazuje się, że ciężar staje się dość duży. Dlatego wielu rodziców decyduje się na odrębne wersje – z gondolą i spacerówkę. Kupując spacerówkę, zwróć uwagę na to, czy można ją szybko złożyć i np. założyć na ramię (tzw. parasolki).  Jednak kiedy dziecko podrośnie, będzie chciało iść samo, spacerówka przyda się, gdy maluch się zmęczy.

Z kolei modele montowane na stelażu mają tę zaletę, że poszczególne elementy możesz dokupić, kiedy ich potrzebujesz. Pomyśl o takim rozwiązaniu jeśli np. masz małe mieszkanie i nie masz miejsca na gondolę lub siedzisko.

Wózek należy wybierać nie tylko pod kątem wygody dziecka, ale również swojej własnej. Dlatego przy zakupie zastanów się, jaki tryb życia prowadzisz i weź to pod uwagę, kupując wózek dla swojego dziecka.

Stelaż

Stelaż jest tą częścią wózka, do której przymocowane są poszczególne elementy pojazdu. Wyróżniamy 2 rodzaje stelaży: krzyżakowy i teleskopowy.

Stelaż krzyżakowy

Stelaż krzyżakowy w budowie przypomina znak „x”. Rama, do której przymocowane są koła, ma kształt kwadratu lub prostokąta.
Stelaże krzyżakowe charakteryzują się miękkim zawieszeniem (np. paski), które pozwala na kołysanie dziecka.

Ich główną wadą są jednak wymiary – po złożeniu zajmują dość dużo miejsca. Jeśli wiec masz niewielki samochód lub mieszkanie, wózek tego typu nie będzie najlepszym rozwiązaniem. Stelaż krzyżakowy to cecha większości „klasycznych”, czterokołowych wózków głębokich.

Stelaż teleskopowy

Z kolei stelaż teleskopowy bardziej przypomina przewrócone „y”. Zazwyczaj towarzyszą mu amortyzatory sprężynowe (o nich czytaj w dalszej części artykułu), co oznacza, że możliwość bujania dziecka jest ograniczona. Najczęściej spotykany jest w trójkołowcach, jednak na rynku nie brakuje „klasycznych” czterokołowców (np. Baby Ace 042) wykorzystujących to rozwiązanie.

Po złożeniu, wózek zajmuje niewiele miejsca i można postawić go pionowo. To ważne jeśli np. często podróżujesz samochodem, pociągiem lub na tylnym siedzeniu auta masz zamontowany fotelik. Poza tym, złożony stelaż stoi samodzielnie, więc nie trzeba go o nic opierać.

Najczęściej wózki tego typu posiadają również regulowaną rączkę (sprawdź to także przy wózkach na stelażu krzyżakowym) – jest to rzecz nieoceniona, gdy na spacer z dzieckiem wychodzą osoby o różnym wzroście. Wysuwana rączka pozwala dostosować wózek zarówno do wymagań osób wysokich jak i niskich.

Zwróć również uwagę na to, czy rączkę można przekładać. Pozwoli Ci to szybko zmienić kierunek jazdy (np. kiedy jedziesz z dzieckiem pod słońce), ale także umożliwi dziecku oglądanie otoczenia. Sprawdź także, czy uchwyty rączek (lub pałąka) są wygodne i czy pozwalają prowadzić wózek bez większego wysiłku.

W wielu modelach udogodnieniem jest składanie wózka jedną ręką (np. Graco Ugo). Warto o tym pomyśleć, jeśli zajmujesz się dzieckiem sam/a i nie masz kogo poprosić o złożenie pojazdu.

Niektóre modele (np. Mutsy 4Rider) są sprzedawane jako stelaż, do którego można dokupić poszczególne elementy. Zaletą rozwiązań tego typu, jest możliwość kupienia dodatkowych elementów wówczas, kiedy są potrzebne. Dzięki temu możesz rozłożyć koszty pełnego zestawu na okres kilku miesięcy.

Producenci zalecają, aby na stelażach montować wyłącznie części jednej marki. Zakup elementów do starszych modeli jest jednak dość często kłopotliwy. W sklepach internetowych można znaleźć adaptery, które pozwolą na bezpieczne zamontowanie na stelażu produktów innych firm (np. na stelażu Herqules Raptor można zamontować fotelik samochodowy Roemer Baby Safe Plus).

Stelaż a transport

Najbardziej problematyczne w transporcie są wózki głębokie ze stelażem krzyżakowym. Większość z nich nie zmieści się do małych aut typu Fiat Uno, Daewoo Tico itp. Nawet w przypadku większych samochodów konieczne staje się złożenie tylnych foteli. Dlatego też przed zakupem wózka warto sprawdzić, czy dany model da się transportować bez większych komplikacji.

Problemu z transportem nie sprawiają natomiast wózki na stelażu teleskopowym – po złożeniu mieszczą się w większości samochodów. Czasami nie trzeba nawet zdejmować kół (przykładem jest stelaż Turbo S3). Poniżej prezentujemy kilka opinii internautów na temat transportu wózków. Opinie pochodzą z kilku najbardziej znanych forów internetowych, m.in. Gazeta.pl

Marka samochodu

Opinia internautów

Citroen CS3

Bez problemów mieści się z nim model Quinny Buzz i modele podobne. Nie trzeba nawet przesuwać tylnych foteli.

Honda Civic

Z wózkiem Emmaljunga City Jet trzeba się nieco pomocować, ale wejdzie bez większych problemów. W przypadku wersji z gondolą można ją położyć na tylne siedzenie.

Renault Twingo

Złożona spacerówka Chicco wejdzie bez problemu.

Daewoo Tico

Całe szczęście, że zamontowaliśmy bagażnik na dachu. Inaczej nie byłoby szans nawet na przewiezienie klasycznej spacerówki.

Audi A4 (sedan)

Czterokołowa spacerówka Mutsy mieści się bez problemu, jednak w przypadku gondoli trzeba ją najpierw zdjąć.

 

Gondola i siedzisko

Godola powinna być przede wszystkim wygodna i przestrzenna – pamiętaj, że często służy jako łóżeczko. Kilkadziesiąt centymetrów długości (70 – 80) to norma – dziecko nie może się w niej czuć jak w pudełku. Powinna mieć również usztywniany spód oraz miękkie wykończenia.Usztywniane boki stanowią dodatkowo barierę chroniącą przez „bliskim kontaktem” np. ze stelażem wózka. Z drugiej strony miękkie boki ułatwiają również wykorzystanie gondoli jako przewijaka i – jeśli dziecko śpi w gondoli – nie utrudniają karmienia go piersią.

Gondola w samochodzie

W gondolach przeznaczonych do przewożenia niemowląt w samochodzie (np. model Jane Matrix Light) dodatkowo znajdują się zaczepy przeznaczone do mocowania pasów bezpieczeństwa. Gondole tego typu w standardzie posiadają również własne pasy, pozwalające przypiąć dziecko.

Kiedy dziecko podrośnie, czas zamienić wózek głęboki na spacerówkę. W modelach uniwersalnych i tych z elementami montowanymi na stelażu, po prostu wyjmujesz gondolę i na jej miejscu montujesz siedzisko. W tym przypadku koniecznie sprawdź, czy jest ono profilowane – maluch dopiero „uczy się” siedzieć, więc siedzenie o odpowiednim kształcie z pewnością mu to ułatwi.

Ponadto, wybierając siedzisko, należy zawrócić uwagę na usztywnienia i wzmocnienia – szczególnie tyłu oraz obszaru główki. Nie zapominaj o pasach – najlepiej jeśli są 5-punktowe.

Uwagę należy zwrócić również na to, czy siedzisko jest rozkładane do pozycji leżącej. Mimo że starsze dzieci rzadko zasypiają na spacerach, to takie prowizoryczne łóżeczko często się przydaje

Pałąk też jest ważny

Dziecko powinno móc swobodnie opierać się o tą część. W przypadku małych dzieci siedzisko powinno być głębokie, jednak nie na tyle szerokie, aby maluch „przewracał” się w jednego boku na drugi. W przypadku dzieci starszych niż rok, głębokość siedziska nie gra roli. Kiedy dziecko podrośnie, pałąk można zamienić np. na stoliczek.

Koła

Koła wózka powinny maksymalnie amortyzować wszelkiego rodzaju drgania. Jest to bardzo przydatne nie tylko podczas jazdy „w terenie”, lecz również po polskich chodnikach.

Małe koła w wózku

Małe koła sprawdzają się podczas spacerów po chodnikach i szybkich zakupów w hipermarkecie. Najczęściej wykorzystywane są w typowych wózkach miejskich i niewielkich spacerówkach. Zupełnie nie przydają się na jesieni, w zimie i podczas przedwiośnia – kiedy pogoda jest bardzo zmienna.

A może jednak duże?

Duże koła najczęściej stanowią element wyposażenia wózków głębokich oraz uniwersalnych spacerówek. Wadą jest to, że często stanowią przeszkodę w pakowaniu wózka do samochodu. W większości modeli można je jednak zdjąć.

Koła pompowane?

Opony doskonale wytłumiają wszelkie drgania. Dlatego też wózki posiadające pompowane koła (np. X-lander XA) świetnie sprawdzają się podczas spacerów w terenie. Mają jednak poważną wadę – oponę łatwo przebić, a koło – jeśli jest na szprychach – zdecentrować. Dlatego warto wozić z sobą pompkę.

A może koła piankowe?

Bardzo popularne są również koła piankowe. Ich niewątpliwą zaletą jest to, że nie można ich przebić i nadają się do jazdy po każdym podłożu. Odpowiednio szerokie koła bez problemu poradzą sobie zarówno z piaskiem jak i z błotem. Wadą jest słabsza, niż w przypadku kół pompowanych amortyzacja drgań. Odczujesz to np. podczas jazdy po lesie i kamienistych ścieżkach. Jeśli jednak większość czasu spędzasz w mieście, piankowe koła to doskonałe rozwiązanie.

Pompowane i piankowe w jednym wózku

Często spotykane są modele wyposażone zarówno w koła piankowe jak i pompowane. Zazwyczaj jedna para kół (np. tylne) jest pompowana, zaś druga – piankowa. Do tego typu wózków należy Babyactive Jet.

Uznaje się, że pojazdy tego rodzaju łączą w sobie stabilność oraz zwrotność, przy okazji doskonale amortyzując wstrząsy.

Zrezygnuj z plastikowych kół!

Plastikowe kółka –  niezależnie od wielkości – praktycznie nie amortyzują drgań. Z pewnością nie da się ich przebić, jednak sprawdzają się jedynie na płaskiej, jednolitej nawierzchni. Jazda po alejce wykładanej kostką będzie już odczuwalna dla dziecka.

Skrętność wózka

Możliwość skręcania jest nieoceniona podczas spacerów w parku i w marketach. Nowoczesne modele (np. Mutsy 4Rider) posiadają zerowy kąt zwrotu, dzięki któremu możesz zakręcić wózkiem w miejscu (podobnie jak wózkami na zakupy). To udogodnienie doskonale sprawdzą się np. podczas jazdy wąskimi korytarzami.

Dobrze, jeśli skrętność kół można regulować. Dzięki zablokowaniu skrętności unikniesz problemów podczas jazdy po nierównym terenie czy po śniegu.

Łożyska

Większość wózków z tzw. średniej półki posiada koła obracające się bezpośrednio na elementach stelażu. To nie jest zbyt dobre rozwiązanie. Koła posiadające łożyska kulkowe (np. w modelu Recaro Akuna) są zdecydowanie bardziej nowoczesne i wytrzymałe. W przypadku używania wózka przez długi czas (np. w przypadku modeli 2 w 1) bez problemów utrzymają dziecko ważące nawet kilkanaście kilogramów.

 Kółka – trójkołowiec czy tradycyjny?

Ponieważ na ulicach pojawia się coraz więcej trójkołowców, rodzice często zadają sobie pytanie – czy warto kupić tego typu wózek.

Modele trójkołowe mają kilka zalet. Przede wszystkim są bardzo zwrotne i lekkie. Docenisz to, jeśli przyjdzie Ci dźwigać wózek np. na czwarte piętro bloku. Po złożeniu trójkołowce zajmują również mniej miejsca niż tradycyjne wózki. Wózki trójkołowe są bardzo popularne wśród rodziców uprawiających sport. Bardzo często można spotkać mamę lub tatę uprawiających jogging i pchających przed sobą trójkołowy wózek.

Do najpoważniejszych mankamentów trójkołowców należą problemy ze stabilnością. Na forach internetowych rodzice zwracają uwagę na to, że wózek prowadzi się bardzo dobrze, jednak wsiadanie z nim do tramwaju czy jazda po „szynach” zamontowanych na schodkach jest kłopotliwa. Lepiej więc zadbać o to, aby przednie koło miało ograniczoną skrętność.

Warto sprawdzić, czy model trójkołowca, który Ci się podoba ma takie udogodnienia. Brak podpórki oznacza, że dziecko nie może oprzeć stóp. Podczas dłuższego spaceru może to być dla niego bardzo męczące. Wiele mam wskazuje również na wygodę, jaką jest siedzenie opuszczane na płasko. Nawet jeśli dziecko rzadko zasypia w wózku, to podczas wyjazdu na działkę z pewnością przyda się łóżeczko dla malucha. Rozkładane siedzenie bardzo dobrze je zastąpi.

Najważniejsze cechy wózków trójkołowuch i czterokołowych przedstawiamy w poniższej tabeli:

Cecha

Trójkołowiec

Czterokołowiec

Waga

Zazwyczaj lżejszy od wózków czterokołowych Cięższy od trójkołowców. Wyjątkiem są spacerówki – wówczas wagi są porównywalne

Zwrotność

Zazwyczaj bardziej zwrotne Niektóre modele posiadają zerowy kąt skrętu (mogą zakręcać w miejscu)

Stabilność

Uzależniona od rozstawu tylnych osi Bardzo stabilny

Bezpieczeństwo

W wielu modelach hamulec tarczowy jest standardem W niewielu modelach można spotkać hamulce tarczowe

Dostępne wersje

Głębokie, spacerówki, 2 w 1, 3 w 1 Głębokie, spacerówki, 2 w 1, 3 w 1

Cena

Od ok. tysiąca złotych wzwyż W pełnym przedziale cenowym

 Na co zwracać uwagę przy ocenie elementów wózka?

Podsumowując powyższy artykuł, przygotowaliśmy tabelkę z zestawem pytań dotyczących poszczególnych elementów, na które warto zwrócić uwagę przy zakupie wózka. Pamiętaj, że nie istnieje wózek idealny, więc większość modeli nie posiada wszystkich wymienionych przez nas cech.

Element

Na co zwracać uwagę

Stelaż

Z czego jest wykonany, jaki rodzaj (krzyżakowy czy teleskopowy), jakie są jego wymiary (czy zmieści się do bagażnika), czy szerokość pozwala na swobodny chód, jaka jest wysokość zawieszenia koszyka.

Waga

Czy sam/a poradzisz sobie z wniesieniem wózka do mieszkania? Czy waga jest rozmieszczona równomiernie czy też jedna strona wózka jest cięższa od drugiej? Czy włożysz wózek do bagażnika?

Możliwość złożenia

Czy wózek można złożyć, jaką wielkość ma wózek po złożeniu, czy można go umieścić w bagażniku, czy po złożeniu należy go o coś oprzeć czy też stoi samodzielnie, czy można odczepić koła, czy można odczepić gondolę, ile zajmuje złożenie wózka, ile zajmuje rozłożenie wózka.

Kolor

Czy kolor nie jest za jasny (wózek będzie się brudził), czy kolor nie jest zbyt jaskrawy, czy kolor nie jest zbyt ciemny (w lecie będzie w nim gorąco).

Koła

Ile kół posiada wózek, jakiego są rodzaju: pompowane, piankowe, plastikowe; czy posiadają łożyska, czy są skrętne, czy posiadają hamulce, jakiej są wielkości, czy można je odczepić od wózka.

Amortyzacja

Jakiego rodzaju jest amortyzacja: paski, wahacze czy sprężyny, czy wózek można bujać do przodu i na boki, czy amortyzacja jest płynna (wózek płynnie powraca do normalnej pozycji), czy amortyzatory nie skrzypią, czy nie mają wad (np. naderwane paski).

Rączki

Jakiego rodzaju są rączki – podwójne czy pojedyncze (pałąk), czy można je wydłużać, czy można zmieniać ich położenie w płaszczyźnie.

Daszek

Czy daszek gwarantuje zacienienie i ochronę przed wiatrem, słońcem itp., czy posiada napinacze, czy cicho się otwiera, czy posiada wbudowane foliowe „okienko”, czy posiada odpinane elementy gwarantując przepływ powietrza, czy posiada uchwyty na zabawki.

Gondola

Czy jest wystarczająco głęboka, czy jest wyprofilowana, czy posiada miękkie boki, czy może służyć jako nosidełko, czy może służyć jako łóżeczko (np. podczas urlopu), czy posiada miękką wyściółkę, jaki jest kolor wyściółki, jaka jest jakość materiału, czy posiada wzmocnienia.

Siedzisko

Czy jest profilowane, czy dziecko będzie w nim stabilnie siedzieć, czy posiada regulację położenia, jakiego rodzaju pasy bezpieczeństwa posiada (trzy- czy pięciopunktowe), czy posiada obręcz, czy posiada wzmocnienia, jakiego jest koloru, czy może być wykorzystane jako nosidełko.

Dodatki

Siatka na zakupy, torba, podstawka na kubek/butelkę, folia przeciwdeszczowa, moskitiera, parasolka, dodatkowe schowki.

Ogółem

Stabilność, bezpieczeństwo, liczba hamulców, waga, łatwość prowadzenia, składanie i rozkładanie, głośność, poziom amortyzacji wstrząsów.

Teraz, kiedy już wiesz, jakie są typy wózków, jak wózek jest zbudowany, na jakie parametry zwracać uwagę oraz jak sprawdzić, czy wózek jest bezpieczny, pora zastanowić się, jaki wózek będzie dla Ciebie najodpowiedniejszy.

Zawieszenie

Szczególnie w przypadku wózków głębokich zawieszenie powinno być naprawdę dobrej jakości. Wózek bardzo często pełni funkcję kołyski, więc wytłumienie wstrząsów musi być na odpowiednim poziomie.

Wózki mogą być zawieszone na skórzanych paskach, wahaczach lub na sprężynach (amortyzatorach sprężynowych). Duża część spacerówek ma również konstrukcję sztywną, co oznacza, że wstrząsy są amortyzowane wyłącznie przez koła.

Podczas wyboru amortyzatorów najważniejsze jest to, aby wózek płynnie reagował na zmiany nachylenia i dał łatwo sprowadzić się do pionu.

Amortyzatory skórzane – paski

Wielu rodziców bardzo ceni sobie skórzane amortyzatory – tzw. paski. Są ciche i doskonale sprawdzają się w przypadku cięższych pojazdów. Zaletą pasków jest również to, że wózek można bujać na boki, co jest nie do wykonania w przypadku amortyzatorów sprężynowych. Wadą jest nadmierne rozciąganie się pasków w trakcie używania. Sprawia to, że rama wózka powoli się opuszcza, więc co jakiś czas należy przywrócić poziom zawieszenia.

Miękkość amortyzacji

Wózki na sprężynach są obecnie bardzo modne, a co za tym idzie – również droższe. Wiele modeli (np. Implast Bolder 3) umożliwia regulację tzw. twardości zawieszenia, czyli siły amortyzacji. Dzięki temu poziom amortyzacji można dostosować do podłoża. W teorii – bardzo pożyteczne, w praktyce – wielu rodziców przyznaje, że korzysta tylko z jednego ustawienia twardości. Zastanów się więc, czy chcesz zainwestować w rozwiązanie tego typu.

Rozwiązaniem problemu amortyzacji jest również wybranie modelu wózka zaopatrzonego w wahacze (np. Roan Kortina). Mechanizm – zamontowany na ramie wózka – bardzo płynnie odchyla się od pionu, co – w połączeniu ze sprężyną – daje wyjątkowo dobre efekty. Podobnie jak w przypadku typowych amortyzatorów sprężynowych wahacze nie pozwalają na bujanie wózka na boki.

 Waga wózka

Przyjmuje się, że stelaż to przynajmniej połowa wagi wózka. Dlatego też przed zakupem sprawdź, czy sam/a go uniesiesz. Rada ta w szczególności dotyczy pań, które mieszkają w bloku bez windy. Nie wszędzie istnieje możliwość pozostawienia wózka w wózkowni, a piwnica nie zawsze jest dobrym miejscem na tego typu sprzęt, wózek w piwnicy narażony jest na kradzież.

Najlżejsze wózki

Poniżej prezentujemy przykładową wagę niektórych modeli wózków. Jako skali porównawczej użyliśmy zgrzewki wody mineralnej (ok. 9 – 10 kg). Mimo że gabaryty obu przedmiotów są inne, możesz się przekonać, z jakim ciężarem będziesz mieć do czynienia. Najlżejszy wózek głęboki, jaki udało się nam znaleźć, to Triton w wersji z gondolą – niecałe 10 kg, czyli mniej więcej tyle, co zgrzewka wody.

Najlżejszym wózkiem spacerowym jest natomiast Quinny Zapp o wadze ok. 6 kg. Poza dzieckiem, w Zappie niewiele się zmieści, więc radzimy używać go tylko podczas krótkich spacerów.

Przedział (waga stelażu)

Przykładowy model

typ

Ok. 16 kg (11,2 kg)

X-Lander V3

głęboki

16,2 kg (11,7 kg)

Mutsy Urban Rider

głęboki

13,1

ABC 3TEC

głęboki

11,3 kg (8,3 kg)

Baby Ace

spacerówka

6 kg

Quinny Zapp

spacerówka

9,7 kg (6,5 kg)

Triton (+ gondola)

spacerówka

 

Producenci

Do największych i najpopularniejszych proucentów wózków dla dzieci należą:

  • ABC Design – niemiecka firma, która staje się coraz popularniejsza na polskim rynku. W ofercie znajdziecie wszystkie rodzaje wózków łącznie z modelami dla bliźniąt i trojaczków.
  • Chicco – międzynarodowa firma specjalizująca się w akcesoriach dla dzieci. Oferowane wózki mają przystępną cenę i dobrą jakość.
  • Jane – włoska firma, której wózki są coraz częściej kupowane w Polsce. Specjalizuje się w klasycznych spacerówkach oraz fotelikach samochodowych.
  • MacLaren – brytyjska firma, która zdobywa popularność w Polsce. Specjalizuje się w lekkich spacerówkach.
  • Mutsy – holenderska firma produkująca przede wszystkim uniwersalne wózki typu „2 w 1” i „3 w 1”. Ugruntowana pozycja na rynku – również w Polsce.
  • Peg Perego – włoska firma, słabo znana w Polsce. Produkuje pełną gamę wózków dla dzieci w przystępnych cenach.
  • Quinny – firma specjalizująca się w sportowych, lekkich spacerówkach. Zdobywa coraz większą popularność na polskim rynku. Ceny umiarkowane.
  • Teutonia – znana niemiecka firma produkująca dobrej klasy wózki „2 w 1” i „3 w 1”. Zarówno modele nowoczesne, jak i w stylu retro.
  • X-Lander – jedna z najpopularniejszych marek wózków w Polsce. Oferowane modele cechują się dużą wytrzymałością i wygodą.

Podsumowanie

Mieszkasz w mieście czy na wsi?

Wózek do miasta

Jeśli mieszkasz w mieście i rzadko wyjeżdżasz, np. na działkę, możesz wybrać model z niewielkimi kołami piankowymi. Bardzo przydatny okaże się również tzw. zerowy kąt zwrotu (np. w modelu Jeep Roadster SL), który pozwala na zakręcanie w miejscu, np. podczas zakupów w hipermarkecie.

Jeśli nie posiadasz własnego samochodu, i często podróżujesz komunikacją miejską, upewnij się że wózek ma dobre hamulce. Podczas jazdy tramwajem lub autobusem pozwolą Ci one na zabezpieczanie wózka przed przemieszczaniem.
Dobrze jest, jeśli Twój pojazd posiada hamulce tarczowe. Są one bardzo przydatne podczas zjeżdżania w dół ulicy i po szynach dla wózków (często montowanych na schodach).

Panie mieszkające na piętrze, szczególną uwagę powinny zwrócić natomiast na wagę wózka. Jeśli mieszkasz sama lub samodzielnie musisz znosić wózek np. z czwartego piętra, waga okazuje się jedną z kluczowych cech pojazdu. Najlepiej, jeśli wózek możesz znieść jedną ręką (w drugiej prawdopodobnie będziesz trzymać dziecko) i tak samo go rozłożyć oraz złożyć. Przyjmuje się, że optymalnie wózek waży ok. 13 – 15 kg. Oczywiście na rynku są modele ważące nawet powyżej 20 kg, jednak wnoszenie i znoszenie ich na piętro to zadanie dla mężczyzn.

Wózek „terenowy”

Jeśli mieszkasz na wsi, w niewielkim miasteczku lub po prostu lubisz wychodzić z dzieckiem na spacer do parku, wózek powinien posiadać nieco inny zestaw cech. W takim przypadku najlepiej sprawdzają się pojazdy z dużymi, pompowanymi kołami – doskonale amortyzują drgania, a dodatkowo stabilizują konstrukcję.

Dobrej jakości powinny być również amortyzatory. Do wyboru masz zawieszanie na paskach, sprężynach oraz wahaczach. W przypadku pasków wózek można bujać na boki, jednak w trakcie używania skóra po prostu się rozciąga. Sprężyny i wahacze to nowocześniejsze rozwiązania, które pozwolą Ci na regulację twardości zawieszenia.

Nieocenionymi dodatkami na letnie spacery są parasolki. Jeśli mieszkasz w okolicy jeziora, lub miejscu, w którym występuje dużo komarów, sprawdź, czy model, który wybierzesz, ma moskitierę. Pamiętaj również o tym, że owady lubią jaskrawe kolory.

Uprawiasz sport i zastanawiasz się, czy istnieje wózek przystosowany do Twojego stylu życia?

Uprawianie sportu to doskonała okazja do spaceru z dzieckiem. W tym przypadku niezastąpione okazują się modele trójkołowe.

Kupując taki wózek, pamiętaj, że nie wszystkie „trójkołowce” nadają się do spacerów połączonych ze sportem. Wózek, w którym możesz zabrać dziecko na jogging lub jazdę na rolkach powinien charakteryzować się dobrą amortyzacją (np. wahacze), stabilnością (duże koła, szerokie osie) oraz dobrymi hamulcami (najlepiej tarczowymi) oraz pasami bezpieczeństwa – najlepiej pięciopunktowymi.

Chcesz przewozić wózek samochodem i zastanawiasz się, jaki model będzie się do tego najlepiej nadawał?

Wózek do samochodu OrbitJeśli posiadasz własne auto, wówczas warto sprawdzić, czy wybrany model zmieści się w bagażniku. Przed zakupem, warto więc sprawdzić, jakie są wymiary „pierwszego pojazdu” Twojego dziecka.

Problemu z transportem nie nastręczają modele trójkołowe ze stelażem teleskopowym. Większość wózków tego typu bez problemu mieści się w bagażniku nawet bez zdejmowania kół. Niektóre modele można również położyć na tylnym siedzeniu lub pomiędzy fotelami.
Bardziej problematyczne w transporcie są natomiast „klasyczne” wózki czterokołowe. Związane jest to z budową stelaża wyposażonego w sztywną ramę. W takim przypadku, oprócz wymiarów, warto sprawdzić, czy koła można bez problemu zdjąć.

Niektóre modele wózków mają fotelik samochodowy, który można również zamontować na stelażu. Rozwiązania tego typu są praktyczne, ponieważ poszczególne elementy wózka (np. gondolę, siedzisko) możesz kupić dopiero wówczas, kiedy ich potrzebujesz. Kupując gondolę, zwróć uwagę czy posiada dodatkowe mocowania na pasy bezpieczeństwa.

Chcesz wiedzieć, czy w jednym wózku możesz wozić więcej niż jedno dziecko?

Wózki dla większej ilości dzieci, bliźniaków, wieloraczków i dzieci urodzonych rok po roku nie należą do najtańszych, ale potrafią znacznie ułatwić życie. Wiąże się jednak z nimi również szereg ograniczeń. Kupując wózek tego typu, zacznij od zmierzenia szerokości drzwi i korytarzy w mieszkaniu, szerokości windy itp. Poza tym sprawdź, czy drzwi sklepu, z którego najczęściej korzystasz są wystarczająco szerokie, czy gabinet pediatryczny posiada odpowiedni podjazd oraz czy posiadasz wystarczająco duży samochód.
Jeśli odpowiesz na te pytania, zostaje jeszcze jedno: kupić wózek długi czy szeroki?

Wózki szerokie

W wózkach szerokich dzieci znajdują się obok siebie. Ponieważ nie zawsze śpią jednocześnie, warto sprawdzić, czy wybrany model ma niezależnie rozkładane oparcia.
Wadą tych modeli jest… szerokość, która bardzo często uniemożliwia wygodne manewrowanie i ogranicza dostęp do niektórych miejsc – chociażby jazdę komunikacją miejską.

Wózki długie

Szerokością nie odbiegają „od normy”, należy się jednak nauczyć nimi sterować. Wózek dla bliźniaków ma długość ok. 1,5 metra, w przypadku wieloraczków będzie odpowiednio dłuższy. Wózki tego typu to zazwyczaj spacerówki, jednak nie ma problemu z rozłożeniem siedzisk do pozycji leżącej lub zamontowaniem gondoli. Z tego udogodnienia często korzystają rodzice dzieci „rok po roku”. Starsze dziecko może więc jechać w spacerówce, zaś młodsze – wygodnie leżeć.

Wadą wózków tego typu jest ich długość – aby kupić taki, który zmieści się w windzie, trzeba się odrobinę naszukać. Dość często rodzice narzekają również na to, że wózki te, zwane „tramwajami” są zbyt wąskie i dzieci nie mają możliwości swobodnego poruszania się. W przypadku spacerówek, pierwszego siedziska nie można rozłożyć na płasko. Jest to bardzo kłopotliwe, kiedy dzieci chcą spać.

Wybierając wózek musisz zawrócić uwagę na kilka rzeczy. Okazuje się, że jedną z najważniejszych jest twój styl życia i miejsce zamieszkania. Koniecznie należy rozważyć kwestie związane z bezpieczeństwem i jakością wykonania poszczególnych elementów. Poniżej podpowiadamy, na jakie cechy zwracac uwagę, aby kupić wózek odpowiadający zarówno potrzebom Twoim jak i dziecka.

Zastanawiasz się, jak dobrać wózek do pory roku?

Wózek na zimę

Jeśli dziecko urodzi się na początku zimy, warto postarać się o to, aby gondola była możliwie głęboka, a dach – szeroki. Zapewni mu to dobrą ochronę przed wiatrem, kiedy będzie spędzało czas na werandowaniu.
Do wózków są często dołączane śpiworki, które zapewniają doskonałą ochronę przed chłodem. Spradź przed zakupem, czy producent oferuje dodatki do upatrzonego przez Ciebie modelu.
Wózek na lato

Dobrze jest, kiedy gondola posiada również obicie na lato. Zimowa „pierzynka” składa się przede wszystkim z tworzywa sztucznego – nie przepuszcza wiatru i utrzymuje temperaturę. Obicie letnie ułatwia przepływ powietrza i sprawia, że dziecku nie będzie zbyt gorąco.

Przepływ powietrza w wózku – niezależnie od jego rodzaju – wspomaga otwierany daszek. W zależności od modelu, można go otworzyć na szczycie, na tyle lub w obydwu miejscach.

Co na deszcz?

Przy zakupie wózka, w standardzie dodawana jest również folia przeciwdeszczowa. Parasolkę zazwyczaj należy dokupić, ale warto to zrobić. W przypadku wózków znanych producentów jest to wydatek około 100 złotych. Firmy produkujące wózki bardzo często stosują określony rodzaj uchwytów, co ma zabezpieczać przed zakupem dodatków innych marek. Dlatego warto upewnić się przed zakupem, czy producent nie uniemożliwi Ci dokupienia tańszych zamienników.

W przypadku wózków „z niższej półki” nie gra to dużej roli, jednak w przypadku markowych „pojazdów” warto sobie przekalkulować – czy bardziej opłaca się kupić firmową parasolkę czy tańszy odpowiednik.


Życzymy udanych zakupów!

 

Łóżka dla dzieci

6 KOMENTARZE

  1. Ja się zastanawiam nad Mondo Black Line, 2w1. W grudniu urodzi się mój syn i szukam jakiegoś fajnego sprzętu dla niego. Wózek ponoć jest poręczny, ale czy jest lekki? Może jest jakiś użytkownik, który mógłby się podzielić uwagami dotyczącymi tego konkretnego sprzętu?

  2. Świetny artykuł, bardzo pomocny, właśnie jestem przed kupnem wózka, od wyboru w sklepie można dostać oczopląsu tyle tego jest, ale ja jednak bardziej skłaniam się ku hybrydzie, czyli wózkowi wielofunkcyjnemu, jest to bardzo praktyczne, zresztą podobają mi się bardzo tego typu wózki, jak narazie mam dwa typy albo Mondo z Expandera albo Passo z euro cart, oba bardzo mi się podobają i mają wszystkie cechy,których oczekuje od wózka.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Wpisz swojeimię