Magazyn dla rodziców i dzieci.

 

Rozszerzanie diety niemowlaka

0
  18/05/2017  |   Kategoria ABC Żywienia

Odpowiednia dieta dla właściwego rozwoju dziecka

Odpowiednie odżywanie stanowi bardzo ważny aspekt zdrowego rozwoju każdego dziecka. W pewnym momencie dieta dziecka koniecznie musi zostać poszerzona. Samo mleko to zbyt mało. To bardzo ważne dla jego zdrowia, ale także dla zyskiwania nowych umiejętności.

Podstawa to karmienie piersią

Na początku życia malucha najlepszym sposobem jego odżywiania jest karmienie piersią. Proporcje składników i wartości odżywczych, które są w nim zawarte idealnie odpowiadają zapotrzebowaniu organizmu małego dziecka. Zdaniem specjalistów dziecko powinno być w ten sposób karmione przynajmniej do szóstego miesiąca życia. W niektórych przypadkach konieczne jest zastąpienie naturalnego karmienia podawaniem mleka modyfikowanego. Już od czwartego miesiące życia dziecka warto jednak do jego diety wprowadzać pojedynczo elementy dodatkowe.

Najważniejszy początek

Od początku warto dbać o zróżnicowanie i odpowiednie skomponowanie jadłospisu malucha. Od początku produkty powinny być mało przetworzone, o naturalnym smaku bez dodatków takich jak sól i cukier. W trakcie pierwszych kontaktów ze stałym pokarmem wyrabia się u dziecka preferencje smakowe, więc jeżeli nie będzie ono miało do czynienia z wyrazistymi smakami, bardziej zaaprobuje  smak warzyw i owoców. Zwłaszcza, że nadmiar dodatkowych substancji smakowych zaburza naturalny metabolizm organizmu. Do końca pierwszego roku życia dziecka z konsekwencją należy do jego diety wprowadzać nowe potrawy. Najlepiej jest na początku dodawać je pojedynczo, robiąc tygodniowe odstępy by ocenić możliwość wystąpienia ewentualnej alergii. Z czasem można podawać dziecko potrawy bardziej zbliżone do tych dorosłych, oczywiście nadal unikając intensywnych przypraw oraz produktów smażonych i ciężkostrawnych.

Ważny drugi rok

Drugi rok życia dziecka to już ten moment, kiedy można sobie pozwolić na duże urozmaicenie spożywanych potraw. Konieczna jest duża dawka wapnia pod postacią mleka oraz jego przetworów. Równie ważne są produkty pochodzące ze zbóż, najlepiej z pełnego ziarna. Dziecku nie może zabraknąć w pożywieniu warzyw i owoców. Organizm dziecka w tym czasie bardzo szybko się rozwija, dlatego potrzebuje wartościowego białka, zawartego w jajkach, chudym mięsie i rybach. Potrawy dla dziecka powinny być wzbogacone o tłuszcze roślinne wysokiej jakości.

Ilość spożywanego przez dziecka jedzenia jest kwestią dyskusyjną. Ale jedno jest pewne – to właśnie maluch powinien decydować o ilości przyjmowanych przez siebie pokarmów. Przekarmianie dziecka i rozciąganie jego żołądka z pewnością nie wyjdzie mu na dobre. Dziecko ma także prawo do swoich preferencji, które należy uszanować. W momencie wyraźnego sprzeciwu, nakłanianie na jeszcze jedną łyżeczkę może przynieść odwrotny skutek.

Dziecko, które jest wyniosło zdrowe nawyki jeszcze z domu, ma dużo większą szansę na utrzymanie zdrowej diety także w przyszłości. Nawyki są bardzo istotne. Namówienie niejadka do jedzenie nie jest łatwe i dlatego warto próbować różnorodnych warzyw i owoców. Któreś może przypaść dziecku do gustu.

Więcej porad dla mam znajdziesz na Spiropharm


Autor

MK


0 komentarzy



Skomentuj


Odpowiedz


(wymagane)