Anki

0
1629
Łóżko domek. Producent łóżek dziecięcych.

Jak się uczyć, jak zapamiętywać

Wstęp

Edukacja kosztuje. Tylko na podręczniki wydać trzeba co roku minimum kilkaset złotych. Do tego nie ma gwarancji, że inwestycja zwróci się – abstrahując od zawartości książek i przekazywanej przez nauczycieli wiedzy – na jak długo zapamiętamy te wszystkie upychane w głowie informacje? Kwestia, co z tą wiedzą zrobimy w przyszłości, to zupełnie odrębny temat…
Funky Diva prezentowała ostatnio metodę zwaną spaced repetition oraz dwa z wielu programów, które tę metodę wykorzystują: SuperMemo UX i Mnemosyne. Chociaż ostateczna ocena obu tych aplikacji zależy od indywidualnego gustu użytkownika, to trzeba przyznać, że są to programy co najmniej dobre. Podobną ocenę można wystawić aplikacji, którą w tym miejscu przedstawimy, podwyższając ją jednakże o duży plus – za cenę i synchronizację. Aplikacją, o której mowa, a raczej grupie aplikacji, jest Anki – we wszystkich swych „wcieleniach” darmowa i właściwie bezbłędna pod względem komunikacji pomiędzy poszczególnymi instalacjami na różnych urządzeniach.

Powtarzać, by pamiętać

„Anki” to po japońsku „zapamiętywanie”

[box_info]

Anki, podobnie jak Mnemosyne, wykorzystuje zmodyfikowany algorytm SuperMemo (SM2). Karty (fiszki) używają znaczników HTML i mogą zawierać, prócz tekstu, obrazki, filmy, dźwięki oraz równania LaTeX. Talie kart i statystyki użytkownika przechowywane są w otwartym formacie SQLite.

[/box_info]

Sposób tworzenia i przechowywania danych jest w Anki nieco inny niż w większości „fiszkowych” programów wykorzystujących spaced repetition.
Przede wszystkim materiał do zapamiętania zapisuje się w grupach powiązanych ze sobą informacji zwanych faktami. Oznacza to, że zamiast sporządzić tradycyjną kartę z pytaniem i odpowiedzią (choć można i tak), w poszczególne pola (których ilość jest dowolna) faktu  wpisujemy dane, które później w zależności od potrzeb będą wyświetlane na kartach jako pytania i odpowiedzi. Podstawowe zalety takiego systemu to oszczędność czasu i wysiłku, poświęconych na opracowanie wielu podobnych do siebie fiszek.
Ponadto, do utworzenia kart wykorzystuje się szablony, które wraz z listami pól dla faktów tworzą modele. Na przykład, użytkownik chce nauczyć się (lub tylko powtórzyć) władców Polski wraz z datami ich panowania i dynastiami, do których należeli. W tym celu tworzy talię kart „Królowie Polski”. Ponieważ podstawowy model mu nie wystarczy, tworzy nowy, składający się z szablonów: Król – Dynastia, Król – Lata panowania, Król – Dynastia – Lata panowania. W tym przypadku nazwy szablonów zbudowane są z nazw pól, które w nich występują, ale nie jest to konieczne. Pól może być dowolna ilość i można używać ich wybiórczo. Dodatkowo użytkownik stworzył pole „Portret”, którego zawartość (portret władcy) będzie wyświetlana wraz z pytaniem. Każde pytanie mogłoby zawierać jedynie nazwę pola (umieszczaną w klamrach: {{Król}}), ale jeśli poszczególne informacje wykorzystuje się w różnych konfiguracjach (w różnych taliach), lepiej je rozwinąć:
Podaj dynastię, do której należał {{Król}}
. W ten sposób podczas tworzenia kart nie będzie potrzeby wielokrotnego wpisywania całego zdania. Rezultat powinien wyglądać tak:

lub tak:

Dzięki takiemu systemowi można tworzyć karty z dowolnymi kombinacjami pytań i odpowiedzi
(np. „[{{ Król}}] panował w latach {{Lata panowania}}”  = Pytanie: „… panował w latach 1506-1548”, Odpowiedź: „Zygmunt I Stary panował w latach 1506-1548”, itd.).
Tekst można także formatować, albo w szablonach, albo oddzielnie dla talii czy kart, zmieniając czcionkę, jej kolor, wielkość, itp.
Przeglądanie kart, czyli powtarzanie i sprawdzanie wiadomości jest podobne, do tego, z czym można spotkać się w innych tego typu programach. Po wyświetleniu karty z pytaniem, należy udzielić odpowiedzi (można w myślach czy na głos, a można też, wybierając odpowiednią opcję w ustawieniach talii, wpisać ją w dodatkowym okienku). Po kliknięciu Pokaż odpowiedź, należy wystawić sobie ocenę w skali 1-4. W miarę postępów w nauce, wraz z kolejnymi powtórkami nad przyciskami Znowu, Trudna, Dobra, Łatwa będzie zmieniać się termin kolejnego wyświetlenia karty. Wynika to właśnie z zastosowania metody spaced repetition – w zależności od noty, którą przyznał sobie użytkownik, program dostosuje częstotliwość i czas pojawiania się poszczególnych fiszek.
Postępy w nauce można przeanalizować dzięki statystykom, które (także graficznie) dostarczają wszelkich informacji na temat dotychczasowej pracy z kartami.

Pamiętaj… zabrać fiszki ze sobą

Użytkownicy programu nie muszą sami komponować talii. Jeśli tworzą własne, pomoc mogą znaleźć na forum, w przeciwnym razie, do pobrania za darmo (z poziomu samego programu) jest mnóstwo różnorodnych tematycznie talii. Podobnie, zarówno w tworzeniu, jak i przeglądaniu kart, przydadzą się darmowe wtyczki, które nie tylko naprawiają problemy w funkcjonowaniu aplikacji (tu przyda się np. Fix Dropbox Folder Location), ale wzbogacą jej funkcjonalność.
Program Anki jest dostępny nie tylko dla Windows i nie tylko dla komputerów stacjonarnych czy laptopów (szczegóły w ramce). Własną czy też udostępnioną talię można przeglądać na urządzeniach przenośnych, a także przez przeglądarkę, dzięki darmowemu serwerowi AnkiWeb. Wszystkie wersje aplikacji są darmowe, a postępy w nauce można synchronizować pomiędzy urządzeniami (także automatycznie, w zależności od wybranych ustawień). Uwaga: można napotkać problemy z synchronizacją użytych mediów (obrazków, dźwięków, itd.) – są one jednak łatwe do naprawienia, albo za pomocą dodatków, jak wspomniany Fix… (jeśli korzystamy z Dropboxa), albo przez odpowiednie zmiany w położeniu folderów z plikami mediów (jak to jest w przyp. AnkiDroida).


Niniejszy tekst, podobnie jak poprzednie (o SuperMemo i Mnemosyne), nie jest i nie był pomyślany jako dokładny i wyczerpujący opis aplikacji wspomagających uczenie się. Miał on raczej zaprezentować, w oparciu o wybrane przykłady, ideę SuperMemo i spaced repetition jako metod zwiększających efektywność zapamiętywania faktów.
Polecając samą metodę, zachęcamy jednocześnie do dokładniejszego zapoznania się z możliwościami przedstawionych programów, ale również zachęcamy do sięgnięcia po im podobne i wybrania tego (tych?), które najbardziej będą odpowiadać indywidualnym gustom i potrzebom.

[box_light]Anki jest dostępny dla następujących systemów:
Windows, Linux, Mac OS X, FreeBSD, iOS, Android, Maemo[/box_light]


Drewniane łóżko domek dla dziecka w stylu skandynawskim , naturalne drewno oraz białe.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Wpisz swojeimię