Rodzice często szukają pomocy w wyborze odpowiedniej zabawki , idealnej na etapie rozwoju ich dziecka. Wiele zabawek jest przeznaczonych dla poszczególnej grupy wiekowej w oparciu o zasady bezpieczeństwa, jednak wiele innych cech zabawek mają wpływ w wspieraniu prawidłowego rozwoju dziecka.
Zastanówmy się na podstawowych umiejętnościach nabywanych przez dzieci w różnym wieku i rodzajach zabawek, które mogą zachęcać dzieci do zdobywania nowych umiejętności.
Pierwszy rok dziecka
W pierwszym roku życia dziecka, pojawia się ciekawość poszukiwania i eksperymentowania z otoczeniem, najważniejsze z nich :
Dźwięk i zapach
W pierwszej kolejności dzieci zaczynają rozpoznawać głosy , wyraz twarzy, szczególnie rodziców i tych którzy sa zawsze w pobliżu. Podobnie z zapachami.W miarę rozwoju dziecka następuje chęć poznania coraz bardziej zewnętrznych dźwięków i zapachów. Zabawki z dźwiękiem i muzyką, które reagują na działania dziecka są szczególnie dobre na tym etapie rozwoju i należy pozwolić dziecku na szczególne zbadanie nowej zabawki, jak to zwykle bywa także poprzez smak , jednak należy pamietać aby cały czas być przy dziecku podczas zabaw z małymi elementami aby ich nie brało do buzi i nie połknęło.
Dotyk i wzrok
Na początku niemowlęta zaczynają kontrolować swoje ręce; przez dotyk uczą się świata zewnętrznego . Podobnie , jak wzrok staje się lepszy , dzieci stają się bardziej otwarte na bodźce wizualne. Zabawki tym wieku służą wzmocnieniu i wspieraniu tych cech. Zabawki w tym wieku powinny pobudzać widzenie, słyszenie i dotyk – to zachęca dziecko do odpowiedzi na obrazy i dźwięki które widzą i słyszą. Książki z dźwiękami, pluszowe zabawki z różnych materiałów i proste kolorowe zabawki, które reagują na ruch dziecka są szczególnie korzystne dla półrocznego dziecka.. Zabawki w jasnych, jednolitych kolorach mogą również pomóc w rozwoju wzroku w pierwszym roku życia dziecka.
Wiek od 1 do 2 lat
Ten etap to ważny czas dla rozwoju i niezależności, czas w którym dziecko nabywa ważnych umiejętności społecznych, które na zawsze będą miały wpływ. Pomiędzy 1 i 2 latka dziecko rośnie i rozwija się tak szybko że okazuje się że zamiast 5 słów które umiało wymówić po miesiącu potrafi 50- ąt.
W pierwszym roku życia dzieci zaczynają interesować się skutkami ich manipulacji np. zabawek i ich skutków. Szczególnie dzieci cenią sobie rzucanie zabawkami i różnymi przedmiotami a także tworzeniem np. budowanie. Szczególnie dobre są Lego , sa fantastyczne w tym wieku w tym wieku w celu pobudzenia i koordynacji oko- ręka, a także zmysł równowagi.
Od około 18 miesięcy, niemowlęta są w stanie poruszać się bardzo dobrze , chodzić , jeść , bawić się . To doskonały okres aktywne zabawy np. z piłką, różnego rodzaju pojazdami odpychanymi nogami, zabawami na świeżym powietrzu.
Istotnym jest również , rozwój języka i słownictwa . Zabawki z wbudowanymi odgłosami, bajki czytane przez rodziców , zabawki z melodyjkami , a także komputery dla dzieci.
Wiek 2 lata +
Kiedy dziecko ukończy dwa lata umiejętności w liczeniu i mówieniu stają się wyraźniejsze, zwiększa się fizyczna siła , również zabawy stają się coraz bardziej wyrafinowane jak np. wspinaczka na wszelkie stoły, stołki , otwieranie szafek , wyciąganie wszelkiego sprzętów z szaf i szuflad. W tym wieku zazwyczaj najzwyklejsze przedmioty domowego użytku sa najlepszymi zabawkami według naszego dziec ka ( łyżki, garnki, i wszystko co się znajdzie w szufladach ) , jednak za każdym razem trzeba zwracać uwagą
aby dziecko nie zrobiło sobie krzywdy .
W wieku dwóch lat, zabawki się ruszają i wydają dźwięki , oraz mogą być przez nie rzucane lub upuszczane , ponieważ będą one miały wpływ na poprawę ich fizycznej siły. Zabawki, odpowiednie dla tego wieku to zabawki do jeżdżenia odpychane nóżkami, wszelkiego rodzaju klocki, duże puzzle, książki z dużą ilością ilustracji.
Gdy zbliżają do 3 roku życia, odkrywają zabawki, takie jak drabinki, huśtawki i zjeżdżalnie ogrodowe , trampoliny. Dzieci w tym wieku mają już dobrą orientację przestrzenną i wyczucie własnej siły fizycznej. Mogą przesuwać i łapać duże zabawki, kopać mocno piłkę, szybko biegać i mogą również zacząć już korzystać z pierwszych prób na małym rowerku z pedałami.
Pamiętajmy że wyobraźnia dzieci jest nieograniczoną a zwykła zabawa w układanie klocków czy zabawa z lalkami , ma dla dzieci ogromne znaczenie dla ich rozwoju . Dzieci również coraz częściej zaczną grać z innymi i i ich uczuciami poprzez zabawę. Współpraca z dziećmi na tym poziomie będzie miała wpływ na ich życie w późniejszym życiu.
Popisywanie się przed rodziną jest również nie tylko próbą zwrócenia na siebie uwagi , ale także pokazania swoich możliwości i tego czego się nauczyło .
Powyżej 3 lat
Od 3 roku życia idealne zabawki pomagające w rozwoju i integracji z innymi dziećmi , nauki to zazwyczaj zabawki, które naśladują obowiązki zadania dorosłych, takie jak : odkurzacze, kuchenki, kasy sklepowe , kosiarki do trawy, młotki i śrubokręty, autka i hulajnogi. W tym wieku dziecko raczej samo jest wskazać interesujące go rzeczy i nakierować rodzica na właściwy zakup.
Najważniejsze aby rodzice obserwując swoje dziecko , wspierali go takimi zabawkami które sprawiają mu najwięcej radości , rozwijały kreatywność tworząc mu doskonałą zabawę.