Pomóż dziecku dobrze spać w czasie wakacji

0
326

Życzenie wakacyjne rodziców jest proste: po całym dniu dzieci przytulnie śpią w łóżku, a my mamy czas dla siebie. Ale rodziny z małymi dziećmi szczególnie narażone są na zaburzenie rutyny spania podczas czasu wakacyjnego. Od nocnych uroczystości i podróży do  wizyty u krewnych, sezon wakacyjny sprzyja zaburzeniom snu. Niestety dzieci mogą czuć się zmęczone, co może zepsuć nieco wypoczynek, gdy rodzice oczekują mile spędzonego czasu z  rodziną.

Na szczęście rodzice mogą wspierać solidny sen w tym intensywnym okresie roku, co sprawi, że wakacje będą bardziej przyjemne dla wszystkich członków rodziny. Kilka poniższych porad odpowiednich do wieku dziecka, pomoże utrzymać noce wakacyjne ciche i spokojne. Niech dzieci kładą się spać  maksymalnie 30 minut później niż zwykle, co nie zaburzy rutyny spania.

Zmęczenie podróżą

Podczas wakacji rozciągają się godziny w porze nocnej, zaplanujmy więc dziecku sen w samolocie lub w samochodzie. Rutyna spania podczas wyjazdów powinna naśladować rutynę snu w domu dziecka.
Znajome rytuały na dobranoc służą jako bodźce do spania, wyciszenie dziecka , by spokojnie zasnęło. Zabierzmy na wakacje domową piżamę dziecka, szczoteczkę do zębów, ulubione książki i inne rzeczy, które używany podczas rutyny przed snem w domu.
Na pokładzie samolotu  idźmy z dzieckiem do łazienki by wyszczotkować  zęby i umyć się, potem poczytajmy bajki przed  snem jak zwykle. To służy jako przejście do spania i pomaga dzieciom zrozumieć, że nadszedł czas na wyciszenie.

Rutyna snu
Podobnie jeśli śpimy w hotelu lub w domu krewnego, stwórzmy dla dziecka znajome sceny przygotowujące do spania, wnosząc kilka elementów z domu, jak specjalny koc, poduszkę, a nawet zdjęcie  w ramce na stolik nocny. Dzieci potrzebują rutyny dla poczucia bezpieczeństwa. Podróż to dla nich nowe twarze i nowe miejsca, mogą czuć się zestresowane i przez to doświadczyć złego snu (szczególnie najmłodsze dzieci). Otaczając dziecko znanymi rzeczami i zachowaniami przed snem zmniejszamy stres podróży i pomagamy dzieciom zasnąć szybciej. Można zabrać ze sobą na wyjazd specjalne nakładki ma materac, które zwiększą komfort spania. Np. firma materace koło może pochwalić się szeroką ofertą piankowych czy lateksowych nakładek ma materac.

 

Brak ruchu podczas podróży
Nie oczekujmy, że dzieci wskoczą do łóżka szybko w nocy, kiedy spędziliśmy dzień stłoczeni w samochodzie lub samolocie, zwłaszcza jeśli były drzemki w czasie podróży. Dzieci potrzebują około 60 minut aktywności fizycznej dziennie, by móc doświadczyć spokojnego snu w nocy. Wykorzystajmy więc  każdą okazję, by pozwolić dzieciom spalić energię na trasie: spacerujmy na lotnisku gdy czekamy na samolot, podczas podróży samochodem  zatrzymując się na postoju pozwólmy dzieciom na 15 minut przerwy : niech pobiegają!

Odpowiednia temperatura
Kiedy dzieci śpią niespokojnie podczas ferii zimowych, sprawdźmy temperaturę. Zimą często pokoje hotelowe są przegrzane, powietrze jest nieświeże, suche, a rodzice często ubierają dzieci w grubą piżamę i przykrywają stosem ciepłych koców i podkręcają grzejnik. Oczywiście są przy tym przekonani, że  tworzą dziecku przytulne miejsce do spania. To może spalić na panewce, bo spanie w pokoju, który jest zbyt gorący może spowodować niską jakość snu i koszmary. Idealna temperatura do spania  powinna być chłodniejsza: około 20 stopni Celsjusza. Suche, ogrzewane powietrze może powodować kaszel i chrapanie. Niektóre dzieci mogą korzystać z nawilżacza w sypialni, by ułatwić oddychanie w czasie nocy. Natomiast podczas wakacji letnich, należy zadbać, by wietrzyć pokój przed położeniem się spać. Jeśli w pokoju hotelowym jest klimatyzacja nastawmy ją na minimalną moc.

 

Dłuższe spanie rano?
Kiedy dzieci kładą się później niż zwykle, rodzice mogą ulec pokusie, by pozwolić im odespać następnego dnia rano. Ale pozwalając dzieciom spać kilka godzin później niż zwykle może powodować błędy w rutynie snu. Rano po ekscytującym wakacyjnym wieczorze, niech dzieci śpią w maksymalnie 30 minut dłużej niż zwykle i nastawmy się, że będą one zmęczone tego dnia. Zaplanujmy więc odpowiednio wczesne położenie się spać tego dnia. Dobry sen pomoże dzieciom pokonać przemęczenie i następnego dnia będą one wyspane i gotowe na kolejny  wakacyjny dzień  pełen wrażeń.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swojeimię