Jak dobrze uczyć się do historii w szkole średniej?

0
252
Historia z pewnością nie należy do najłatwiejszych przedmiotów, jednak jest jednym z najciekawszych. Któż bowiem, nie chciałby poznać losów swoich dziadków, poczuć atmosfery dawnych epok, czy odkryć ciekawostki z życia przodków. Z kolei, by zaszczepić w młodzieży pasję do nauki, jednocześnie czyniąc ów proces przyjemnym i łatwiejszym, warto odpowiednio dobrać podręczniki. Tym sposobem coś, co pozornie wydawało się nie do przejścia, może okazać się prawdziwym konikiem. Rzetelne źródło wiedzy stanowi wszak podstawę do przyswojenia materiału i równocześnie konkretne wsparcie dla nauczyciela.

Historia dla każdego

Nauka historii nie wymaga więc wielkiego wysiłku, ale tylko wówczas, gdy korzystamy ze sprawdzonych podręczników. Muszą one charakteryzować się przede wszystkim właściwym układem treści, być uporządkowane chronologicznie i zawierać wszelkiego typu wykresy, ryciny i ilustracje (dodatkowo elementy takie jak, chociażby obrazki skutecznie pomagają zrozumieć dane zagadnienie). Interesującą propozycją jest na przykład: Zrozumieć przeszłość. Książka uczy między innymi pracować z mapą, tekstem źródłowym, oraz danymi statystycznymi. Efektywnie utrwala również wiadomości z każdej lekcji. Dzięki temu, że poszczególne zadania przyporządkowane są do konkretnych tematów podręcznika, łatwiej je uczniom zapamiętać. Oprócz tego podręcznik oswaja z maturą poprzez rozwiązywanie zadań CKE z omawianego na zajęciach zakresu treści- tym samym, uczniowie  przetwarzają zdobyte wcześniej, zaś tu bardzo dobrze zobrazowane informacje.

Z drugiej strony, seria Poznać przeszłość prezentuje przemianę relacji między władzą a społeczeństwem na przestrzeni wieków. Ponadto publikacja skupia się też na idei obywatelstwa w ustrojach politycznych oraz systemach władzy. Poza tym bogata szata graficzna przyciąga uczniów i uatrakcyjnia naukę. Zarówno podręcznik, jak i karty pracy są starannie opracowane pod kątem młodych odbiorców, dlatego cieszą się obecnie tak dużą popularnością.

Ostatnią pozycją jest natomiast Przeszłość i dziś– dedykowana tak samo młodzieży szkół ponadgimnazjalnych, o chronologicznie ułożonej treści, podzielona na działy według epok historycznoliterackich. Jednym słowem, dominującą cechą serii jest wiązanie perspektywy historycznej i współczesnej.

Podsumowanie

Ucząc się historii w szkole trzeba więc przede wszystkim umiejscowić dane zdarzenia w czasie i poznać charakterystykę danego okresu. By zrozumieć przedmiot, opłaca się postawić na dobry podręcznik i doświadczonego nauczyciela, który przełoży nawet najtrudniejszy tekst na język młodzieży. Prawidłowo przedstawiony materiał potrafi wciągnąć uczniów bez reszty i zachęcić do dalszego rozwijania zainteresowań historycznych. Wyżej wspomniana seria podręczników bez wątpienia pomoże w nauce i sprawi, że zamiast koniecznością, stanie się ona ulubionym przedmiotem.

Ogólnie rzecz ujmując, historii najlepiej uczyć się małymi partiami, jako że utrwalane kilkukrotnie pozostają w pamięci na długo. Oczywiście każdy sam ustala swój indywidualny sposób i rytm nauczania, w zależności od potrzeb. Inaczej przecież uczą się wzrokowcy, a inaczej osoby przyswajające w dużej mierze informacje słyszane. Wiele zaś wnoszą grafiki i inne wizualne pomoce, dzięki czemu kojarzymy i łączymy fakty w całość. Mówiąc w skrócie, historię naprawdę da się lubić, tylko dobrze jest wiedzieć, jak się do tego zabrać i jak uzyskać optymalne efekty.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Wpisz swojeimię