Jak przekonać dziecko do jedzenia warzyw?

0
435
Rozwój małego organizmu wymaga potężnej dawki mikro- i makroskładników. Te w naszej diecie dostarczamy przede wszystkim dzięki obecności warzyw i owoców. Niestety, dzieci często grymaszą przy jedzeniu, a zachęcenie ich do zjedzenia marchewki, szpinaku lub innych zdrowych produktów może prowadzić do dantejskich scen przy stole.

Podejdź do tematu psychologicznie

Niektóre dzieci mają problem z jedzeniem ich w ogóle, inne nie przepadają za konkretnymi warzywami. Warto wykorzystać kilka trików, które pozwolą pokonać opory. Psychologowie przekonują, że jemy oczami. Warto zadbać o to, by do zjedzenia warzyw zachęcało nas to, co widzimy na talerzu. Kolory przyciągają wzrok i sprawiają, że chętniej zjadamy posiłki. Układanie dla dzieci ciekawych kompozycji na talerzu może zachęcić je do sięgnięcia nawet po mniej lubiane produkty. Innym sposobem jest wspólne wymyślanie zabawnych nazw dla poszczególnych warzyw. Przez to staną się one bardziej przyjazne, a zachęcanie dzieci do ich zjedzenia będzie powodem do śmiechu przy stole.

Zaangażuj

W zależności od wieku warto angażować dziecko w przygotowywanie potraw. Warto pytać młodsze dzieci o to, jaką surówkę chcą do obiadu albo jaką sałatkę zrobić na kolację. Te nieco starsze zachęcajmy do pomagania w przygotowywaniu dań. Plastikowy nożyk poradzi sobie z pokrojeniem gotowanych warzyw. Jeśli dziecko weźmie udział w zrobieniu posiłku, łatwiej będzie zachęcić je do jego zjedzenia.

Czy Twoje posiłki są smaczne?

Może okazać się, że problem w zjedzeniu warzyw tkwi zupełnie gdzie indziej. Jeśli dania, które przygotowujesz, są mdłe, nie dziw się, że dziecko ich unika. Warto wykorzystać tutaj całe bogactwo przypraw, które sprawią, że posiłki warzywne nabiorą zupełnie nowego smaku i aromatu. Warto zainspirować się tutaj rozwiązaniami z kuchni wegańskiej. Dodawanie do warzyw świeżych ziół i nowych przypraw, tj. np. sosu sojowego Kikkoman podkręci smak dań i zachęci do jedzenia wszystkich domowników, nie tylko dzieci.

Podawaj warzywa tak, jak dziecko lubi

Dzieci mają swoje rytuały i zwyczaje. Warto pozwolić im na ich przestrzeganie, nawet jeśli oznacza to kilka dodatkowych minut na przygotowanie posiłku. Jeśli preferują warzywa na surowo bez jakichkolwiek dodatków, zadbajmy o to, by właśnie takie otrzymały na talerzu. Nie lubią ich w postaci startej? Pokrój je na odpowiednio drobne kawałki. Choć pewne zwyczaje małych dzieci mogą wydawać nam się co najmniej dziwne (np. niecodzienne połączenia warzyw), nie próbujmy na siłę ich zmieniać, skoro pomagają dzieciom sięgać po zdrowe warzywa i owoce.

Zadbaj o świeże przekąski

Zamiast słodyczy, zawsze warto mieć w lodówce gotowe przekąski warzywne w lodówce. Jak zachęcić dzieci do ich zjadania? Pomyśl o dipach o różnych smakach. Można inspirować się tutaj tradycjami kulinarnymi z różnych stron świata. Dip serowy, pomidorowy czy jogurtowy będą doskonale uzupełniać smak warzyw. Do ich zjedzenia zachęcić mogą też smaki orientalne – kilka kropel sosu Kikkoman dodanych do ulubionego dipu pozwoli nadać mu wschodniego aromatu. Pokrojone w słupki warzywa z różnymi sosami można podać dziecku w trakcie oglądania bajki czy filmu. Będzie to na pewno zdrowsze niż chipsy czy ciastka.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swojeimię