Fundacja DZIECI NICZYJE rozpoczęła właśnie kampanię społeczną pod hasłem „POMYŚL ZANIM WRZUCISZ”. Jej autorami są: Łukasz Wojtasik z Fundacji Dzieci Niczyje i nagrodzony w 2011 r. na festiwalu Cannes Liones za kampanię „Bezpieczne dziecko w sieci” zespół agencji Publicis czyli Paweł Merecz, Agnieszka Mazur, Marika Kierzkowska, Dagmara Witek-Kuśmider i Sławomir Figura.
Zadaniem akcji jest próba zwrócenia uwagi społeczeństwa, a głównie rodziców, na problem zdjęć dzieci zamieszczanych w internecie. Szczególnie tych dzieci, które nie są kompletnie ubrane. Niestety, choć nadszedł XXI wiek, wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że to, co raz dostanie się do internetu – zostanie tam na zawsze. Beztrosko dzielimy się wspomnieniami z wakacji, zdjęciami naszych milusińskich, nie zawsze pamiętając o zabezpieczeniu dostępu do nich obcym osobom.
Fotografie dzieci w negliżu czy strojach kąpielowych są zdaniem pracowników fundacji kłopotliwe nie tylko teraz, ale i później, kiedy maluchy dorosną i być może nie będą szczęśliwe odnajdując swoje – publicznie dostępne – półnagie pamiątki. Nikt nie chce stać się obiektem żartów i docinków.
Nie wszyscy zdajemy sobie także sprawę z faktu, że serwisy społecznościowe nabywają praw do opublikowanych zdjęć i mogą je dowolnie wykorzystywać, na przykład w kampaniach reklamowych.
Pierwszym działaniem Fundacji jest umieszczenie ulotek ze zdjęciami dzieci pozyskanymi z internetu za wycieraczkami samochodów w Warszawie. Często za tymi samymi wycieraczkami lądują propozycje agencji mocno rozrywkowych, ilustrowane widokami raczej nie dla dzieci. To także celowe działanie. Autorzy akcji chcą zwrócić uwagę na niebezpieczeństwo pedofilii.
To nie wszystko. Uruchomiono także „gorącą linię”. Pod numerem 800 100 100 na rodziców i opiekunów czekają specjaliści z zakresu prawa i psychologii, którzy doradzą, co zrobić, gdy do takiego nadużycia już doszło i zdjęcie naszego dziecka zostało wykorzystane.
Tak więc – POMYŚL ZANIM WRZUCISZ!