Rewolucja technologiczna w polskich szkołach

0
667

Wykorzystywanie zdobyczy nowoczesnej techniki w szkołach prywatnych i publicznych w całym kraju jest naturalną zmianą, jaka zachodzi w polskiej oświacie. Od lat w szkołach korzysta się między innymi z rzutników, w tym projektorów multimedialnych. To nie wszystko, co obejmuje rewolucja technologiczna w naszych rodzimych szkołach.

Interaktywny program nauczania

Nauczyciele i cały system oświaty w Polsce nie może udawać, że jest odizolowany od nowoczesnych technologii oraz internetu. Należy iść z duchem czasu i wykorzystywać w odpowiedni sposób wynalazki współczesności. Nauczyciele powinni dotrzymywać kroku cyfrowej rewolucji, aby nie pozostać w tyle. Kluczowe jest nie tylko nauczenie dzieci, jak korzystać z komputerów i podobnych urządzeń, ale jak robić to bezpiecznie i odpowiedzialnie.

Obecnie już dzieci w wieku przedszkolnym znakomicie potrafią obsługiwać laptop, myszkę, tablet czy smartfona. Szybciej uczą się surfować po internecie, niż czytać i pisać. Nie można ich pozostawiać samych sobie. Muszą wiedzieć, że internet może służyć do nauki, a nie wyłącznie do zabawy. W przyszłości bez wątpienia podręczniki szkolne w swojej tradycyjnej, papierowej wersji zostaną zastąpione przez e-booki, z których dzieci będą korzystać na tabletach. Z ław szkolnych znikną książki, a pojawią się nowoczesne urządzenia elektroniczne. Dzieci nie będą musiały dźwigać ciężkich plecaków z podręcznikami szkolnymi i zeszytami, a będą uczyć się z programów edukacyjnych na laptopach.

Czy polskie szkoły nadążają za zmianami?

Według danych prezentowanych opinii publicznej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, w każdej polskiej szkole są komputery i nowoczesne oprogramowanie. W polskich podstawówkach, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych zainstalowanych jest przeszło 0,5 mln komputerów, z czego zdecydowana większość ma dostęp do sieci internetowej. Główny Urząd Statystyczny podawał w 2011 roku, że dostęp do sieci ma już 8 na 10 szkół, nawet tych zlokalizowanych w małych miejscowościach, na terenach wiejskich.

Nie tylko komputeryzacja polskich szkół zasługuje na uwagę, ale i wykorzystanie innych narzędzi cyfrowych. Zwyczajne tablice w placówkach oświatowych zastępowane są interaktywnymi, współdziałającymi z komputerem i projektorem multimedialnym. Dzięki temu tablica pełni funkcję wielkiego monitora.

Trwają prace nad elektronicznymi książkami dla uczniów. Podręczniki szkolne w formie cyfrowej mają zastąpić papierowe książki i pozwolić na atrakcyjniejsze prowadzenie zajęć przez nauczycieli na różnych szczeblach edukacji. Jeśli szkoły zainwestują w tablety dla uczniów lub skorzystają z programów rządowych wspierających takie rozwiązania, dzieci będą mogły porzucić zwykłe książki, na rzecz multimedialnych e-booków i zeszytów ćwiczeń w formie cyfrowej. Nieuchronnie podążamy w kierunku cyfryzacji kolejnych sfer naszego życia. Nie można się temu przeciwstawiać, ale należy wykorzystywać nowe technologie z rozwagą i korzyścią dla wszystkich użytkowników.

Łóżka dla dzieci

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Wpisz swojeimię