SuperMemo

1
1600

Jak się uczyć, jak zapamiętywać

Wstęp

Jednym z największych problemów samouków są wybór źródeł i metodyka. Znalezienie źródeł wiedzy, wysokiej jakości, możliwie obiektywnych, nie obciążających zanadto budżetu – bez porady eksperta może zapędzić nas w labirynt podręczników, opracowań, słowników, stron WWW i multimedialnych wydawnictw, z którego wyjść może i zdołamy, ale niekoniecznie zaopatrzeni w to, czego szukaliśmy. Metodyka może stanowić jeszcze większy problem, o ile samouk nie jest jednocześnie nauczycielem, najlepiej pokrewnego przedmiotu. Zawsze jednak najlepsze jest wsparcie ekspertów, choćby i tych z forów internetowych (oczywiście przy zastosowaniu zasady „ograniczonego zaufania”).
Wspomniane trudności dotyczą także, niestety, uczniów i studentów, którzy na co dzień mogą liczyć na pomoc pedagogów. O ile czego i skąd się uczyć większość nauczycieli im powie, o tyle na najważniejsze, podstawowe pytanie odpowiedzą już tylko nieliczni. Pytanie brzmi: „Jak się uczyć?”.
W przyszłą środę klasówka z geografii. „Proszę się nauczyć pasm i szczytów górskich Europy.” – mówi pani nauczycielka. „Dobrze, proszę pani, a jak?” – zapytałby uczeń, jeśliby się odważył. „Na pamięć.” – zapewne odpowiedziałaby pani. Na co uczeń po przyjściu do domu siadłby i zaczął zakuwać wyczytując z zeszytu zapisaną listę gór, powtarzając ją jak litanię, raz po razie, aż w końcu albo ją zapamięta, albo… skrzętnie przeniesie na ściągę. Tak czy inaczej, coś mu w głowie zostanie. Ile i na jak długo, to już odrębna sprawa. A można do zadania podejść inaczej.

SuperMemo – SuperPamięć?

Kogo natura nie obdarzyła doskonałą pamięcią (choć niekoniecznie od razu ejdetyczną) może nauczyć się zapisywania informacji w pamięci. Istnieją liczne metody, które zwiększają efektywność zapamiętywania, a o których większość z nas miała okazję przynajmniej słyszeć, tak jak o pojęciach: pałac pamięci, zakładki obrazkowe czy łańcuchowa metoda skojarzeń. Podobnie, znanym przynajmniej ze słyszenia jest termin SuperMemo. Jest to nazwa metody uczenia się i pakietu oprogramowania opartych na badaniach pamięci długotrwałej i stanowi praktyczne zastosowanie metody zwanej spaced repetition. Upraszczając, spaced repetition wykorzystuje zjawisko polegające na tym, iż umysł łatwiej zapamiętuje elementy, gdy uczy się ich kilka razy w ciągu dłuższego okresu czasu, niż wtedy, kiedy elementy te powtarzane są wielokrotnie w krótszym czasie.

[box_info]

Model teoretyczny metody SuperMemo opracowali polscy naukowcy z Akademii Medycznej w Poznaniu: biolog i informatyk, dr Piotr Woźniak oraz lekarz i biochemik, dr Edward Jacek Gorzelańczyk. Pierwszy z nich wraz z dr Januszem Murakowskim (fizykiem) był odpowiedzialny za implementację i komercyjne zastosowanie metody. SuperMemo rozwijane jest od 1985 roku, najnowsza wersja algorytmu (SM-15) została opublikowana w roku 2011.Więcej na temat tej metody i związanego z nią oprogramowania można znaleźć na:

[/box_info]

Jednym z programów wykorzystujących opisywaną metodę jest SuperMemo UX.

Ekran główny programu

Choć w wielu serwisach internetowych figuruje on w działach aplikacji do nauki języków, to służy on do wspomagania nauki dowolnych w zasadzie przedmiotów.
SuperMemo UX należy traktować jako darmowy silnik, poprzez który można uczyć się z zakupionych lub stworzonych przez siebie kursów. Dzięki przyjemnemu dla oka, intuicyjnemu interfejsowi, nauka z programem w niczym nie przypomina ślęczenia nad podręcznikiem czy żmudnego zakuwania z notatek. Aby jednak korzystanie z programu było efektywne, z materiałem należy pracować regularnie i systematycznie. Nie tylko dlatego, że w przeciwnym razie spaced repetition w ogóle nie zadziała, ale materiał będzie się nawarstwiał.
SM UX oferuje kilka rodzajów ćwiczeń, m. in.:

– testy wyboru;

– uzupełnianie zdań;

– przekształcanie zdań;

– dopasowywanie elementów;

– zadania typu „prawda czy fałsz”.

Tłumaczenie wyrazów i zwrotów

Ich wykonywanie ma jedną cechę wspólną, charakterystyczną dla aplikacji wykorzystujących metodę SuperMemo. Po udzieleniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk Sprawdź odpowiedź (nie dot. zadań „pytanie-odpowiedź”, w przyp. których odpowiadamy w myślach): zielony kolor podświetlenia odpowiedzi oznacza, że byłą ona prawidłowa, czerwony oznacza błąd (wtedy wyświetlona również zostanie prawidłowa odpowiedź). Program podświetli sugestię, jaka ocena powinna być przyznana, jednak ostateczna decyzja odnośnie oceny należy do użytkownika. Do wyboru są opcje: Wiem, Nie wiem lub Prawie. W zależności od wybranej oceny, zadanie włączone zostanie w cykl utrwaleń (Nie wiem i Prawie) i pojawi się jeszcze w tej samej sesji umożliwiając „poprawienie się”, lub powtórzone w następnych dniach (Wiem). W pierwszym przypadku powtórzone pytanie nie może już być ocenione jako Wiem.
Wśród kursów dostępnych w SuperMemo UX znajduje się seria SINS, czyli System Intensywnej Nauki Słownictwa. Tutaj domyślnie aktywne są tylko ćwiczenia typu „pytanie-odpowiedź”: w pytaniu pojawia się tłumaczenie i definicja słowa, część mowy i zdanie kontekstowe, a także synonimy lub wybrane kolokacje. Dodatkowo po ustawieniu na zdaniu przykładowym kursora myszy, można zapoznać się z jego polskim tłumaczeniem, co jest przydatne dla początkujących. Po udzieleniu odpowiedzi (czyli podaniu słowa, które najlepiej pasuje do prezentowanych informacji) należy wystawić ocenę – decydując tym samym, czy, kiedy i jak często dany materiał będzie powtarzany. Powyższy tryb jest trybem domyślnym, jednakże w Ustawieniach kursu można wybrać własny sposób nauki, czyli dobrać materiał, kolejność jego wprowadzania i rodzaje ćwiczeń stosowanych do jego utrwalenia.

Edytor

Istotnym składnikiem SuperMemo UX jest edytor, dzięki któremu można tworzyć i modyfikować własne kursy. Podobnie jak gotowe pakiety, mogą one zawierać wszystkie dostępne rodzaje ćwiczeń, być wzbogacone o obrazy, a także wykorzystywać nagrania i funkcję analizy mowy.

Kolejną zaletą SM jest to, że dzięki opcji synchronizacji dostęp do niego jest możliwy praktycznie z każdego miejsca, w każdej wolnej chwili. Po zainstalowaniu programu na własnym komputerze (choćby z płyty CD/DVD), postępy w nauce można przenieść na dowolne urządzenie, z którego możliwy jest dostęp do kursu, tzn. komputer podłączony do Internetu – poprzez platformę e-learningową supermemo.net czy urządzenia przenośne z systemami Android, iOS i Windows Mobile.
Synchronizacja SuperMemo ma jednak dwie wady: za każdą dodatkowa instalacja kursu jest płatna i nie wszystkie kursy można synchronizować.

Podsumowując: opisywane oprogramowanie może być bardzo użyteczne w samodzielnej edukacji i warto je przetestować (korzystając chociażby z demonstracyjnych wersji kursów). Dużo zależy od samego użytkownika, bowiem jak zawsze należy pamiętać, że żadna technologia nie wykona pracy za człowieka.
Natomiast jeśli kogoś zainteresowała sama metoda, a chciałby wypróbować inne wykorzystujące ją programy, to wśród dostępnych aplikacji wyróżniają się co najmniej dwie: Anki i Mnemosyne. Obie prezentujemy na Funky Diva.

 
Łóżka dla dzieci

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Wpisz swojeimię