Dieta matek karmiących piersią – co musisz o niej wiedzieć?

0
462
Dieta dla matek karmiących piersią jest tematem wielu dyskusji i wywoływać może spore kontrowersje.

Istnieje wiele stanowisk w tej sprawie, niektórzy uważają, że matki karmiące powinny jeść wszystko i nie powinny sobie niczego odmawiać, inni uważają, że istnieje szereg zasad dotyczących diety, którymi młode świeżo upieczone mamy powinny się kierować. Jak więc zdecydować co jest najlepsze dla zdrowia – zarówno mamy jak i jej dziecka? Najlepiej znaleźć “złoty środek”.

Zdrowy styl życia

Dobrze dobrana i rozplanowana dieta wpływa przede wszystkim na zdrowie i samopoczucie mamy, a my nieznaczny wpływ na skład mleka. Warto więc w okresie laktacji nie wprowadzać restrykcyjnych diet, ograniczających posiłki do samego ryżu i gotowanego mięsa – dieta dla mamy powinna być urozmaicona, tak by dostarczała jej składników odżywczych i uzupełniała niedobory w organizmie.

Każda mama dbając o swoje dziecko, powinna też zadbać o siebie. Niezwykle ważne jest spożywanie 4-5 urozmaiconych posiłków, zgodnych z piramidą żywienia – głównym składnikiem posiłków powinny być owoce i warzywa – zwłaszcza strączkowe, takie jak soczewica, fasola, groch. Są one źródłem tzw. dobrych węglowodanów, łatwo przyswajalnego dla organizmu białka, a także witamin. Mamy powinny czerpać energię także z mięsa drobiowego, chudych wędlin, ryżu, kasz, razowego pieczywa. Należy pamiętać o tym, aby posiłki były dobrze zbilansowane i zaspokajały nasze zapotrzebowanie kaloryczne.

Zobacz także artykuł: https://humana-baby.pl/blog/karmienie-piersia-a-dieta-matki/

Czego należy unikać w diecie podczas karmienia piersią?

Pozostając nadal w tematyce zdrowego, racjonalnego odżywiania, należy wspomnieć o produktach, których należy unikać. Warto zrezygnować ze śmieciowego jedzenia takiego jak fast foody, słodycze, chipsy. Dobrze jest także zminimalizować występowanie smażonych potraw w naszych posiłkach. Co prawda nie wpływają bezpośrednio na skład mleka, jednak są one szkodliwe dla wątroby mamy. Ograniczmy również używanie ostrych przypraw takich jak np. chili. Dobrze także zrezygnować nas czas karmienia z żywności przetworzonej i konserwowanej.

Jeżeli rodzice niemowlęcia zmagali się dotychczas z alergiami, należy mieć na uwadze, że istnieją pokarmy, które mogą mieć działanie alergizujące również w przypadku dziecka – alergeny są składnikiem pokarmowym, który może przedostawać się do mleka. Dlatego w trakcie karmienia piersią trzeba uważać na posiłki zawierające orzechy (szczególnie migdały), czekoladę, miód, soję, wędzone ryby, mleko i sery dojrzewające, a także truskawki czy poziomki.

Wiele mówi się o unikaniu kawy, podczas karmienia piersią. Okazuje się jednak, że świeżo upieczona mama nie musi rezygnować całkowicie z jej spożywania. Należy jednak ograniczyć jej ilość do ok. 3 filiżanek.

Należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu – to również jedna z zasad zdrowego stylu życia, nie tylko podczas karmienia piersią. Mamy powinne spożywać minimum 2l-3l płynów codziennie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swojeimię