Jak skutecznie radzić sobie ze zgagą w ciąży?

0
165
Wiele kobiet w ciąży odczuwa nieprzyjemne pieczenie w gardle i przełyku. Niekiedy zgaga pojawia się w drugim miesiącu i utrzymuje się do porodu. Zastanawiasz się, jak sobie z nią poradzić? Skorzystaj z naszych wskazówek!

Co powoduje zgagę w ciąży?

Zgaga, czyli nieprzyjemne pieczenie w okolicach mostka i przełyku, występuje u wielu kobiet w ciąży. Zazwyczaj związana jest ze zmianami hormonalnymi i uciskiem na żołądek. Prawidłowemu trawieniu nie sprzyja wzrost poziomu progesteronu, który rozluźnia mięśnie jelitowe. W związku z tym pożywienie przesuwa się wolniej w układzie pokarmowym, co przyczynia się do zaparć, wzdęć, gazów i odbijania. Zgaga może wystąpić w dowolnym momencie, ale zwykle pojawia się w 27. tygodniu ciąży.

Chociaż nieprzyjemne pieczenie w klatce piersiowej może być uciążliwe dla przyszłej mamy, w rzeczywistości jest korzystne dla dziecka. Spowolnione trawienie pozwala lepiej wchłaniać składniki odżywcze do krwiobiegu, a później przez łożysko i dla maleństwa.

Co pomaga na zgagę w ciąży?

Kwas żołądkowy podrażnia wrażliwą wyściółkę przełyku, powodując pieczenie w okolicy mostka. Na szczęście istnieje kilka sposobów na opanowanie i leczenie zgagi w ciąży.

Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia zgagi, jedz częściej, ale mniejsze porcje. Pamiętaj też, by ostatni posiłek zjeść 2-3 godziny przed pójściem spać. Ogranicz napoje zawierające kofeinę, które mogą nasilić refluks żołądkowo-przełykowy. Wykreśl także ze swojej diety tłuste, kwaśne i pikantne potrawy, owoce cytrusowe, czekoladę oraz produkty na bazie pomidorów.

Zastanawiasz się, co na zgagę w ciąży? Jeśli czujesz ból lub pieczenie w klatce piersiowej, sięgnij po Rennie. Lek zawiera węglan magnezu i węglan wapnia, które skutecznie łagodzą dolegliwości pokarmowe. Przynoszą ulgę na żołądku, zamieniając nadmiar kwasu w sole mineralne i wodę.

Usiądź prosto podczas jedzenia, by odciążyć żołądek. Nie spiesz się i dokładnie przeżuwaj każdy kęs. Dzięki temu nie będziesz połykała powietrza przy jedzeniu, a tym samym unikniesz częstego odbijania. Spokojny spacer po jedzeniu może pobudzić układ pokarmowy. Jeśli często męczy Cię zgaga, możesz żuć gumę bez cukru po posiłku, by zwiększyć wydzielanie śliny. W ten sposób zneutralizuje kwasy w przełyku.

Co jeść, by uniknąć zgagi?

Zjedz kilka migdałów po każdym posiłku. Wspomniane orzechy skutecznie neutralizują soki żołądkowe, dzięki czemu łagodzą, a nawet zapobiegają zgadze. Badania wykazały, że świeża, liofizowana lub suszona papaja nie tylko dostarcza witaminę A i C, lecz także łagodzi nieprzyjemne pieczenie w przełyku i gardle.

Porozmawiaj z lekarzem, co możesz stosować na zgagę, by nie zaszkodzić maleństwu. Niektóre leki neutralizują kwas żołądkowy, zmniejszają ilość soków wytwarzanych przez żołądek i zapobiegają przedostawaniu się kwasu do przełyku.

Podnieś wezgłowie łóżka o 10-15 cm. Dzięki temu treść pokarmowa nie będzie cofała się do przełyku. Oprzyj się pokusie leżenia po posiłkach.

Objawy zgagi i stan przedrzucawkowy

Jeśli leki nie złagodzą zgagi, koniecznie skontaktuj się z lekarzem. Wspomniane objawy mogą wskazywać na stan przedrzucawkowy, który wywołuje nadciśnienie (powyżej 140/90 mm Hg). Podwyższone ciśnienie tętnicze może zagrażać życiu matki i dziecka. Stan przedrzucawkowy wpływa również poważnie na krew, mózg i wątrobę ciężarnej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swojeimię