Jak zdrowo się odżywiać latem?

0
808

Lato wystawia nas na bardzo wiele pokus – również kulinarnych. Przy wielu lokalach funkcjonują ogródki piwne, pełno jest budek z lodami i fast foodami, coraz popularniejsze są food tracki, a kiełbaski i inne mięsiwo z grilla to nieodzowny element towarzyskich spotkań na świeżym powietrzu. Lato okazuje się zatem sporym wyzwaniem dla osób dbających o linię. Jak o tej porze roku wdrażać w życie zasady zdrowego odżywiania się?

Owoce zamiast słodyczy

Wysokie temperatury zdecydowanie nie sprzyjają diecie bogatej w tłuszcze i węglowodany. Dlatego też lato to idealny czas do wyrobienia prawidłowych nawyków żywieniowych. Sprzyja temu bogactwo świeżych warzyw i owoców – jak i o każdej porze roku, tak i latem, należy pamiętać o zasadzie sezonowości polegającej na korzystaniu z dobrodziejstw, którymi obdarza natura. Owoce takie jak np. truskawki, maliny, czereśnie, wiśnie czy jagody z powodzeniem zastąpią słodkie przekąski – lepiej sięgać po nie niż po ciasta, batony czy czekoladki. Poza tym są one idealną bazą dla zdrowych koktajli – wystarczy swoje ulubione owoce zmiksować z chudym mlekiem lub jogurtem naturalnym i pyszne małe co nieco gotowe. W charakterze substancji słodzącej z powodzeniem wystąpi banan czy stewia.

Z owoców da się przygotować domowej roboty sorbety i lody – cudownie chłodzące i pozbawione chemicznych dodatków, których pełno w gotowych, sklepowych produktach tego typu. A jeżeli kogoś najdzie straszna ochota na ciasto, to z letnich owoców i z chudego sera może przyrządzić fantastyczny sernik.

Postaw na warzywa

Z uwagi na powszechny dostęp do tanich, świeżych warzyw latem wspaniale zdają egzamin wszelakie zupy jarzynowe. Można je ugotować na bulionie warzywnym lub lekkim wywarze drobiowym. Jeśli znudzą się w tradycyjnej postaci, wystarczy wszystko zmiksować, by uzyskać zupę-krem. Oczywiście tłustą śmietanę należy zastąpić chudym jogurtem naturalnym. Super propozycją są także chłodniki – niezastąpione w upały, a do tego pożywne.

Poza tym warzywa takie jak m. in. pomidory, papryka, bakłażany, cukinie czy młoda cebula tworzą wspaniałe połączenie z mięsem z kurczaka lub indyka. W ten sposób przygotować można bardzo smaczny i jednocześnie zdrowy obiad – pod warunkiem, że będzie się unikać smażenia. W ramach obróbki termicznej lepiej sprawdzi się chociażby pieczenie. Z warzyw i mięsa można również przyrządzić wspaniałe dania na grilla – np. grillowana cukinia czy warzywne szaszłyki to znakomita alternatywa dla grillowanej kiełbasy czy karkówki.

Co do picia?


Latem bardzo ważne jest to, by dostarczać organizmowi solidne dawki napojów – przy wysokich temperaturach łatwo o odwodnienie, a to pociąga za sobą przykre skutki. Gazowane napoje czy soki w kartonach prosto ze sklepowej lodówki to na pewno kusząca perspektywa, ale zawierają one mnóstwo cukru i innych niezdrowych dodatków. Smakową wodę można zrobić samemu w bardzo prosty sposób – do niegazowanej wody wystarczy dodać plaster cytryny czy limonki. W upały doskonale gasi pragnienie również zielona herbata. Tradycyjną kawę najlepiej zaś zastąpić kawą zbożową.

Martyna Karwatka
Artykuł został przygotowany we współpracy z www.i-apteka.pl

Łóżka dla dzieci

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Wpisz swojeimię