Bataty – jak je przyrządzać?

0
376
Co pewien czas dowiadujemy się o zdrowotnych właściwościach różnych produktów. Czasem jednak przymykamy oko na “cudowne” receptury, które rzekomo mają rewolucyjny, zbawienny wpływ na nasz organizm, bo jesteśmy odporni na marketingowe bajdurzenie. Inaczej jest, gdy chodzi o owoce bądź warzywa, gdyż to dary natury, nieprzetworzone przez przemysł spożywczy. Pod tym względem w ostatnim czasie wiele dobrego słyszy się o batatach. Co to takiego? Co można z nich przyrządzić?

Bataty – nie mylić z ziemniakami!

Na pierwszy rzut oka bataty przypominają ziemniaki. Mają podobny kształt i strukturę, są nawet niemal tak samo twarde. Jeśli więc byliśmy w warzywniaku i odruchowo włożyliśmy je do koszyka, zapewne po przyjściu do domu mogliśmy poczuć się zdezorientowani. Jak jednak nie mamy za sobą takiej przygody, a przydarzy nam się tego rodzaju historia, nie wracajmy do sklepu z reklamacją, lecz spróbujmy nowego smaku.

A jest on zupełnie odmienny od naszego rodzimego ziemniaka. Pewnie dlatego, że opisywane warzywo pochodzi z zupełnie innej części świata – Ameryki Południowej i Środkowej. Z tego względu bataty też nie są odporne na nasze niskie temperatury, a już mniej niż 10 stopni Celsjusza, to wartość dla batata zabójcza, przez co nie nadaje się do zjedzenia.

Dlaczego bataty są tak wartościowe?

Ponieważ są bogate w wiele mikroskładników: potas, mangan i fosfor, zawierają również bardzo dużo witaminy A. To właśnie beta-karoten sprawia, że batat ma tak ciekawy pomarańczowo-czerwony kolor. Pamiętajmy, że witamina A dobroczynnie wpływa na układ oddechowy i płuca, co ma szczególne znaczenie dla palaczy, ale też dla osób, które pokonały ten nałóg. Poza tym, nieprzypadkowo określa się tę witaminę jako pierwiastek młodości, bo jest jednym z istotniejszych antyoksydantów (chroniących przed nowotworami).

Są polecane do jedzenia po treningach, gdyż powoli, acz systematycznie uzupełniają niedobory glikogenu, ale jednocześnie nie wpływają na nagły skokowy wzrost poziomu cukru. Nie powinna nas też zniechęcać wysoka zawartość skrobi, bo warzywo zawiera enzymy, jakie całkowicie ją rozkładają. Co równie ważne, w batatach występuje witamina B6, charakteryzująca się tym, że zmniejsza odkładanie się toksyn w organizmie. Ma również zbawienny wpływ na układ nerwowy i odpornościowy.

Jak przyrządzać bataty?

Być może nie wyobrażamy sobie codziennej diety bez ziemniaków, ale nie musimy z nich rezygnować na rzecz batatów, bo mogą one zastępować także kaszę i ryż. Pierwsza potrawa z batatami może nas zaskoczyć, bo warzywo ma specyficzny, lekko słodki smak, który przypomina gotowaną marchewkę. Jednym przypadnie do gustu, innym wręcz przeciwnie.

Jeśli je polubimy, to najlepiej spożywajmy jako grillowane, pieczone, koniecznie jedzone ze skórką, w której znajduje się najwięcej składników odżywczych. Polecane są warzywne zapiekanki, lecz nic nie stoi na przeszkodzie, aby zagęszczać nimi zarówno zupy, jak i sosy. Najmłodsi zaś ucieszą się, gdy przygotujemy dla nich frytki! Można się zdziwić i zapytać, jak przyrządzić frytki z batatów, ale w rzeczywistości nie ma tu żadnej filozofii, bo przygotowanie wygląda tak samo – kroimy je w paski i wstawiamy do piekarnika. Przy temperaturze około 200 stopni warto je piec 20 do 25 minut, ale ważne, by stale kontrolować sytuacje, bo lubią się przypiekać.

Ale to nie wszystko, bo dzięki temu, że bataty są słodkie, można z nich usmażyć pyszne placki. To bardzo proste – najpierw gotujemy je na parze (można też dusić w małej ilości wody), następnie rozgniatamy i mieszamy z suszonymi owocami, cynamonem i migdałami. Tak przygotowane ciasto ląduje na patelni!

Jeśli jeszcze nigdy nie próbowaliśmy batatów, warto nadrobić te zaległości, bo to wartościowe, bardzo oryginalne w smaku, warzywa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swojeimię