Mała czarna… kawa – jaki ma wpływ na zdrowie

0
176
Kawa zapracowała sobie na miano jednej z najpopularniejszych używek na całym świecie i przy okazji najpopularniejsze źródło kofeiny. Czy wysokie miejsce w takim rankingu jest powodem do dumy? Na pewno trzeba przyznać, że popularność picia kawy jest fenomenem. Co więcej, dla wielu osób na całym świecie picie kawy jest porannym rytuałem, bez którego nie wyobrażają sobie dnia. W niniejszym artykule podejmujemy temat wpływu kawy na zdrowie.

Wpływ kawy na zdrowie

Na temat kawy jest wiele mitów. Jej wpływ na zdrowie wciąż jest przedmiotem badań naukowych. Jednak to co bez wątpliwości wiadomo na temat kawy na podstawie najbardziej wiarygodnych badań to fakt, że kawa może zwiększać tętno oraz że wypłukuje wapń z organizmu. Jej najbardziej charakterystyczną właściwością są właściwości pobudzające utrudniające zasypianie. Pojawiają się głosy o tym, że spożycie dużej ilości kawy nie jest wskazane dla kobiet w ciąży oraz dla osób zmagających się z podwyższonym ciśnieniem oraz podwyższonym poziomem cholesterolu.

Jednak, kawa ma także wiele pozytywnych właściwości. Po pierwsze, kawa działa pozytywnie na pamięć krótkotrwałą, po drugie zmniejsza ryzyko zachorowania na marskość wątroby, po trzecie przyspiesza metabolizm i zapobiega zmęczeniu mięśni, po czwarte szacuje się, że zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II, zmniejsza także ryzyko zachorowania na raka jelita, zwiększa efektywność środków przeciwbólowych oraz może ograniczać ryzyko rozwoju próchnicy zębów.

Ile kawy można spożyć w ciągu dnia?

Powyżej przedstawiono tylko kilka przykładów wpływu kawy na zdrowie. Bez wątpienia kawa ma jeszcze wiele zarówno pozytywnych jak i negatywnych właściwości wpływających na organizm człowieka. Kawa nie jest wyjątkowo groźną używką, jednak kluczem jest spożywanie jej w rozsądny sposób. Spożywanie około 300 mg kawy nie powinno być szkodliwe dla zdrowia. Taka ilość odpowiada jednej filiżance Robusty, dwóm filiżankom kawy Arabica (według wielu opinii najlepsza kawa ziarnista) lub ponad trzem filiżankom kawy rozpuszczalnej. Warto odnotować, że kofeina jest zawarta także w innych napojach spożywanych w ciągu dnia. Na przykład szklanka herbaty lub puszka coca-coli mogą mieć około 50 mg kofeiny.

Warto odnotować, że sposób palenia kawy (więcej na: kawa palarnia) ma wpływ na ilość kofeiny, zawartej w kawowym napoju. Ponadto, zawartość kofeiny może różnić się w zależności od sposobu parzenia kawy. Osoby chcące ograniczyć kofeinę mogą postawić na kawę bezkofeinową, którą łatwo znaleźć praktycznie w każdym sklepie.

Źródło zdjęcia:

file404 / Shutterstock.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swojeimię