Jedzenie w ciąży – co jeść a czego nie?

0
353

Ciąża to wyjątkowy czas dla kobiety. W tym okresie nierzadko musi zmienić nieco swój styl życia, zadbać bardziej o zdrowie i wziąć pod uwagę, że nosi w swoim łonie przyszłe dziecko. Dlatego dieta może szczególnie różnić się u przyszłej mamy.

Jakie produkty żywnościowe są odpowiednie dla kobiety w ciąży?

Generalnie nie ma konkretnej diety dla kobiety w ciąży, ponieważ każda z nas jest inna. Możemy jedynie się dowiedzieć, czego powinniśmy unikać. Na pewno są to produkty wysoko przetworzone jak fast foody, alkohol, papierosy i inne uzależniające substancje. Natomiast cała tablica żywieniowa jest dla ciężarnych dostępna z małymi wyjątkami. Generalnie dieta kobiety w ciąży powinna być bogata w wapń, żelazo, białko i zdrowe tłuszcze. Przy czym potrzebne są jej również węglowodany i składniki odżywcze, w tym kwas foliowy.

Pieczywo

Panie w ciąży często cierpią na wzdęcia. Dlatego warto jeść chleb i bułki pełnoziarniste, oraz produkty z wysoką zawartością błonnika. Błonnik czyści jelita i pomaga w codziennym wypróżnianiu.

Mięso

Mięso jest niezbędne w diecie każdej kobiety w ciąży, gdyż te produkty zawierają dużo łatwo przyswajalne żelazo oraz białko, potrzebne do budowy układu krwionośnego, nerwowego i kostnego. Dobrym rozwiązaniem jest wołowina, mięso drobiowe i chude wędliny dobrej jakości.

Warzywa i owoce

To niezbędna pozycja w diecie każdej pani w stanie błogosławionym. Ważne, aby te produkty były dobrze umyte, czyli nie prosto z ziemi. Porażenie toksoplazmozą,  stanowi duże ryzyko deformacji płodu. Dlatego należy jeść warzywa i owoce po obróbce cieplnej, a jeżeli surowe, to bardzo dobrze umyte.

Ryby

Ryby są bogatym źródłem kwasów omega 3 i omega 6. Niemniej jednak ze względu na skażenie środowiska kobieta w ciąży powinna unikać niektórych ryb, które posiadają dużo metali ciężkich w swoim składzie. Głownie są to duże ryby morskie drapieżne, które niosą za sobą to ryzyko (tuńczyk, makrela itp.). W tym stanie należy również się wystrzegać surowych ryb i owoców morza. Dlatego sushi w ciąży jest niewskazane.

Nabiał

Nabiał to bogate źródło białka, protein i wapnia. Niemniej jednak również tutaj są pewne ograniczenia. Generalnie w tym stanie należy zrezygnować z produktów z mleka niepasteryzowanego, które mogą być źródłem np. salmonelli. Wskazane są jajka, ale po obróbce cieplnej. Nie należy jeść surowych jajek oraz koktajli z ich udziałem. Sery, mleko, twarogi i jogurty tylko z mleka pasteryzowanego. Zastrzeżenie budzą sery pleśniowe, długo dojrzewające i feta. Te produkty mogą być źródłem listeriozy.

Tłuszcze

Tłuszcze i węglowodany również są niezbędne w diecie ciężarnej. Należy wybierać zdrowe tłuszcze, takie jak naturalny smalec, oliwa z oliwek ekstra virgin, olej rzepakowy, słonecznikowy z pierwszego tłoczenia. Wystrzegamy się tzw. tłuszczów trans, czyli margaryny, różnych Miksów. Zamiast nich najlepsze jest naturalne masło.

Posiłki kobiety w ciąży powinny być lekkostrawne, bogate w składniki odżywcze i błonnik pokarmowy. Najlepiej, aby jeść małymi porcjami, a częściej. W ciągu dnia warto spożywać pięć posiłków, w tym trzy główne i dwa dodatkowe.

Za współpracy merytoryczną dziękujemy portalowi parentingowemu Puppo.pl.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wpisz swojeimię